Mazda 6 er er en ganske ordinær bil, det som til tider kan være et spenningsmoment er motorene. HER finner du et par innlegg som belyser dette nærere (og det er flere, bare å søke!):
http://benny.tv2.no/question/81157/fe... http://benny.tv2.no/question/73703/lu...
Nei, det er slett ikke sikkert at alle varianter over temaet Mazda er like problematiske, men det innebærer at du som et minimum bør være ekstra påpasselig med å sjekke aktuelle biler før du eventuelt går hen og hvisker ordet "kjøpekontrakt" i øret på selgeren. Mitt generelle råd er enkelt og greit, sjekk aktuelle biler grundig, få gjerne med en god venn som har kompetanse på områder som ligger litt utenfor det du kan selv, jeg vil anbefale å sette rust øverst på lista, dernest hjuloppheng og bremser, så motor og girkasse - prøvekjøring er alfa og omega. Dernest er det dette med bilens dokumenter vs kjørelengde - glem aldri at en kilometerteller kan endres på null komma null - og dernest: om du skulle være i tvil om bilen er "tuklet med" - stikkord chiptuning, "optmialsiering", sånne derre "smarte" bokser som lurer bilens styringsystem - ja da går du videre. Dette er for det første så ulovlig at det ryker om det ikke er meldt inn til Biltilsynet og forsikringselskapet, dernest innebærer all slik tukling dramatisk økt risiko for problemer, både pga økt slitasje, men også fordi endringer i bilens styringsystem kan være irreversible. Ja, selger vil antagelig si at en slik "tukling" er bare velstand og fine greier, men det er altså IKKE sant!
Når du finner en bil du kan tenke deg, ja da gjør du en avtale med selger om en NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Også om bilen står hos forhandler med en variant over temaet "tilstandsrapport"....altfor ofte gjør det kjente ordtaket "merra og havresekken" seg gjeldende her! NAF har faste test-prosedyrer og i utgangspunktet to alternativer: en 60-punkters test og en litt mer omfattende. Den billigste koster 1500 kroner for medlemmer - og ja, det er nok med medlemskap uten veihjelp for å få denne rabatterte prisen, anbefales på det varmeste, spesielt for bruktbilkjøpere. Hvorvidt du velger full test eller 60-pkters testen bestemmer du selv, med en bil som dette snakker vi om såpass mye penger at det kan være lurt med full test. Om selger har motforestillinger, gå videre....en NAF-test er ryddigere for begge parter, og en langt bedre måte å avdekke skjulte feil og mangler på enn å spekulere på hva man må være "obs på" når man sjekker en bil. Det gir ekstra trygghet for deg, og som vi vet, det er alltid myyyyyyyyyyyyyye enklere å få rettet opp feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet enn etter!
Og nei, 160.000 km er vanligvis ikke noe som får meg til å hoppe i stolen, i min verden blir en bil bare bedre og bedre når tallet på kilometertelleren passerer 300.000. Kjørelengden er bare et tall, mange år på veien sliter egentlig mer ... (more)