0

Feil på CX 5 2013

spurt 2020-10-15 22:14:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei . Jeg kjøpte en Mazda cx5 i 2016 . Modell 2013. Den siste tiden har jeg hatt forskjellige utfordringer med bile. Først havarerte motoren. Det viste seg at den er produsert med en kamaksel med for dårlig materiale . Vippearmen sliter ut kamakselen og medfører turbohavari. Kostnad nesten 80000 kr. Kjent feil sa de på verksted . Verksted vist liten vilje til å kompensere meg . Klaget direkte til Mazda Norge.Etterhvert delte de regningen med min forsikring. Spurte hvorfor de ikke hadde innkalt bilen siden det var ett kjent problem med denne årsmodellene . De hadde ikke plikt til det sa de på verkstedet. Stemmer der ? En annen feil er matrialfeil på innmaten på speilene. Medfører stripper på lakken. Verkstedet sa igjen at det var kjent feil men at de ikke har informasjonsplikt. Valgte derfor å betale for lakkering av innmat . Måtte ha bilen inne 3 ganger får de fikk ordet opp. Men da røk motoren til speilene siden den hang i lakken . Verkstedet gav meg regningen. Er det greit? Siste svakhet på modellen er lakk feil på taket . Fikk samme svar som sist . Kjent svakhet som er utbedret. På noen biler. Men de har ikke informasjonsplikt .Er det vanlig at bilmerker unnlater å utbedre kjent feil og håper kunden ikke klager og skal de ikke kjøre kampanjer på slike feil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-16 07:54:11 +0200

updated 2020-10-16 20:43:01 +0200

Hei Er helt riktig at CX5 har vært plaget med de feilene du nevner, kamaksler med for dårlig herding, innmaten i speilene som tærer opp, galvslipp på taket samt lekkasje fra en injektor som fører tl at oljen omdanner seg til forkullede klumper fordi eksos lekker inn i smøreoljen i området rundt ventilene i toppen av motoren. I andre markeder fks Astralia, Usa og England mfl tlbakekalles bilene og eierene får utbedret feilene gratis men det er mest fordi fabrikantene har en helt annen respekt for forbrukerene i disse markedene og bileierene har et mye mere effektivt system for å tvinge bilfabrikantene i kne og ordne opp i problemer med bilene. Bileierene har ofte egne forumer for den enkelte bilmodel og brukes flittig slik at gjenganger problemer lett distribueres og eventuelt advokater hentes inn for å kjøre deres sak, dårlig publisitet er det siste de ønsker og velger derfor å ordne opp overfor bileierene. Norge er et lite marked med liten og ingen kommunikasjon mellom bileierene og importørene slipper da unna foruten en og annen iherdig bileier som går til kamp og eventuellt får dekket reprasjon av bilen men dette lever importørene lett med. Et stjerne eksempel er Ford med sin 1,0 ecoboost motor som har problem med kjølingen og som har ført til utallige motorhavarier også her hjemme, det eneste som jeg vet er skrevet om dette er det jeg har skrevet om på forumet her. I utlandet har det vært stor blest og skriverier med massive tilbakekallelser og erstattningsaker og Ford ar blitt tvunget.i kne og har måttet dekke kostnader og tap. Wolkswagen med sin Golf har fugemassen i dørene til høytalerene som krymper og fører til bilen delevis fylles med vann i regnvær og eierene får regningen på reparasjon på pene 20-30 000 kr mens i utlandet er det utvidet garant på dette og tilbakekallinger og blir utbedret gratis. Det er masse liknende eksempler men det hjelper jo ikke akkurat bileierene at bilredaksjoner i Norge velger å unnlate å skrive om slike saker og trolig er det fordi de er for tett knyttet til importørene og forhandlerene eller kanskje jeg tar feil ?

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Trampeklapp for en feiende flott beskrivelse av dne faktiske situasjonen i det norske markedet! Og så sant som det er sagt, det er mengder av lignende eksempler, her har jaggu NAF og forbrukerorganisasjonene noe å ta tak i!

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2020-10-17 09:01:31 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar