broders profil - aktivitet

2016-12-18 11:39:05 +0100 svarte på et spørsmål Statsbudsjettet - Bilpakken - Biodiesel

Takker for svaret. Hyggelig lesning. Noe annet som er rart i disse diesel-fientlige tider. Det ser ut til at en Octavia 2.0 TDi 184 hk 4x4 kan bli en avgiftvinner i 2017. Den var sikkert priset veldig høyt i 2016 - og får således en lettelse på ca 17.000,- i 2017. Jaja - forstå det den som vil....

2016-12-07 00:37:16 +0100 motatte medaljer  Redaktør (kilde)
2016-12-07 00:36:07 +0100 spurte et spørsmål Statsbudsjettet - Bilpakken - Biodiesel

Hei Benny. Har akkurat bestilt en ny bil. Bor landlig og kjører 30.000 i året. Etter råd med bilforhandler og mine egne ønsker valgt jeg diesel. I statsbudsjettet er det to ting jeg lurer veldig på knyttet opp mot diesel og alt hysteriet rundt dette.

  1. Det blir vistnok et avgiftskutt på min bil over nyttår. Avgiftkutt på en motortype regjeringen helst ser seg kvitt med inne 2030. Hm - det virker ikke logisk på meg. Og seltt ikke gjennomførbart ser en hva som rører seg av dieselbiler og tyngre kjøretøyer i vårt landstrakte land. Hvordan ser du denne utviklingen og vil et valg av dieselbil idag være helt dødfødt?

  2. Regjeringen ønkser økt bruk av biodiesel. Den kan brukes som rent brennstoff eller som tilsetning i bensin og diesel. Tror den kan ligge på max 7% biodiesel i diesel i dag. De ønsker økt bruk av biodiesel - men dette kan vel ikke gjøres kun ved å øke megden av tilsetning i dagens drivstoff uten at bilbransjen er med å sette grensevedier, utvikle teknikk og sikre både produsenter av biler, drivsoff og oss forbrukere mot et ras med tvister og ertatningsaker, dyre reparasjoner pga uegnet drivstoff? Hvordan tror du de nye kravene vil bli og hvordan løses de - og vil vi få et problemfritt dieselhold også i fremtiden?

Antall visninger