Tommelomms profil - aktivitet

2017-03-30 12:29:44 +0100 svarte på et spørsmål Kjøp av demo-bil

Det er vel innlysende at demobiler blir hardt kjørt? Hvis du prøvekjører en bil selv, så kjører du vel ikke som en pensjonist på tur til nærbutikken?

Det man kan diskutere er hvor mange som faktisk leser instruksjonsheftet og det som står om innkjøring, samt om det finnes vitenskapelige bevis på at biler som ikke er innkjørt er dårligere teknisk stand enn biler som er korrekt innkjørt.

2017-03-11 08:14:45 +0100 svarte på et spørsmål Er det dumt å kjøpe ny bil nå?

Jeg hadde samme spørsmål som deg da jeg byttet bil nå i vinter. Jeg endte med å kjøpe bensinbil fordi jeg bor i nærheten av Oslo. Jeg ville for øvrig kjøpt bensin uansett hvor i landet jeg bodde, fordi prisen på dieselbiler styres i stor grad av storbyene (hvor det er mange biler). Selger mange i byene dieselbilene sine, så faller naturlig nok prisene også (pris/etterspørsel).

Det er derimot ikke sånn at prisene på biler faller fra en dag til en annen. Hvis, og merk at jeg ikke skriver når, elbilene tar over annenhåndsmarkedet så skjer det gradvis. Det er helt trygt å kjøpe en bensinbil i år, men jeg kommer til å følge med på markedet og selge den igjen dersom det ser ut til at bensinbiler blir like hatet i samfunnet som dieselbilene. Så får det bli en annen diskusjon at vi er helt i utakt med resten av verden på om elbiler faktisk er fremtiden.

2017-03-03 11:33:08 +0100 svarte på et spørsmål Dieselforbud

Du kan risikere en bot da ja. Men den summen vil være småpenger i forhold til det potensielle verditapet dieselbiler står ovenfor i disse tider. Det er allerede en høyst merkbar endring i antall nye dieselbiler, og blir forbudene i byene langvarige vil dieselbiler dumpes på bruktmarkedet noe som igjen gjør at prisene synker som stein.

2017-02-14 11:55:58 +0100 svarte på et spørsmål Hvøiken modell kom med SYNC 2?

Jeg forstår ikke hva du spør om. Har du Sync, eller har du ikke Sync i bilen din?

Det finnes tre ulike versjoner av Sync. * Sync hadde stemmeaktivering av mobiltelefoner og opplesing av tekstmeldinger. Skjermen var meget liten sammenlignet med dagens biler. Denne hadde ikke touchskjerm og ble produsert av Microsoft. * Sync2 hadde det samme som Sync, men også styring av klimaanlegg og litt utvidet informasjon på "storskjermen". Denne hadde resistiv skjerm. og ble produsert av Microsoft. * Sync3 er en videreutvikling av Sync2. Denne har kapasitiv skjerm og er produsert av Blackberry.

Uansett, Ford Mondeo ble levert med Sync3 fra og med sommeren 2016. Før det ble bilene levert med Sync2.

2017-01-27 12:15:11 +0100 svarte på et spørsmål Skoleoppgave, Artikkel. Hva bør man velge? Diesel, benisn eller el-bil?

Elbil er, uten tvil, det beste for miljøet. Noen argumenterer med at strømmen kan være skitten i den forstand at den er fra kullkraft osv, men de tenker da ikke over at den samme strømproduksjonen brukes til å hente opp oljen før den i det hele tatt når en bensin/dieselbil som forurenser ytterligere.

Teknisk Ukeblad laget en fin Q&A om myter rundt elbiler: tu [dått} no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Hva som er billigst avhenger av hvordan bil du ønsker å kjøpe. Den aller billigste Golfen totalt ribbet for utstyr koster omlag 40 000 mindre enn en eGolf. Prisen kan ikke direkte sammenlignes siden eGolf er vesentlig bedre utstyrt enn Golf innstegsmodell. Uansett regner man med at bensin-/dieselforbruket til 1 bil koster et sted mellom 15 og 20 000 pr år, og det er en kostnad som er viktig å ikke glemme.

Jeg er usikker på hva du mener med hva man får mest ut av.

Lykke til med oppgaven! :)

2016-12-29 13:02:34 +0100 svarte på et spørsmål Grip Control

Jeg er på utkikk etter en Peugeot selv og har måttet lese meg litt opp om hva Grip Control er.

Slik jeg forstår franskemenne, så er Grip Control et torque vectoring system. Altså at bilen elektronisk endrer hvor mye kraft som skal til hvert jul. Den største forskjellen på ordinær traction control, torque vectoring og Grip Control er at førstnevnte kun bremser det hjulet som spinner, torque vectoring styrer kreftene til hvert hjul og Grip Control justerer hvor mye bilen skal få lov til å spinne på de ulike underlagene du kan velge på Grip Control-hjulet.

At du ikke merker forskjell er til dels bra, for hensikten med systemet er at du skal komme frem uten problem. Personlig er jeg litt i tvil om jeg skal gidde å krysse av for det på utstyrslisten, fordi bilen jeg har fra før (Ford Focus) har torque vectoring uten at jeg behøver å trykke på noen som helst knapper og det fungerer utmerket. Når Grip Control krever at jeg som bruker gjør en handling, så kan jeg like gjerne skru av traction control og kjøre som i gamle dager. Det fungerer helt fint det også på vanlige snødekte skogsveier i Norge.

2016-12-29 12:51:27 +0100 svarte på et spørsmål Girsystem i Ford Focus RS

Focus RS leveres kun med manuell girkasse. Det er fordi den skal henvende seg til de lekne sjåførene som setter pris på en ordenlig "lekebil". Det finnes ingen offisielle planer om å levere Focus RS med automatgir. Det vil si at du ikke vil finne noen paddles på rattet og man må selvsagt clutche når man girer.

Jeg er litt usikker på hva du spør etter når du spør om hvordan "systemet" virker. Girkassen fungerer som alle andre manuelle girkasser. Hvis du kun har lappen for biler med automatgir er nok dessverre Focus RS utenfor din rekkevidde.

2016-12-05 11:35:03 +0100 svarte på et spørsmål Klimatiltak - 20% biodrivstoff innen 2020

Toyota, Ford og VW har sagt offentlig (i VG) at garantien på deres biler kun gjelder opp til EUs regler - som p.t. er 7% i diesel og 10% i bensin.

2016-12-02 14:06:48 +0100 svarte på et spørsmål Innkjøring av ny bil

Det står som regel i instruksjonsheftet hvordan du skal kjøre inn bilen. Jeg har ikke Volvo selv, så jeg kan ikke svare for nøyaktig din bil. Men på mine biler har det som oftest vært at man skal kjøre på lavt turtall, ikke gi full gass, ikke laste bilen full eller trekke henger og kjøre på variert turtall (ikke samme hastighet over tid) de første 1 500 km som har vært regelen. I tillegg har jeg vært nødt til å bremse pent de første 500 km.

Hvis du ikke finner instruksjonsheftet på Volvos nettsider burde du spørre forhandleren/Volvo om de kan sende deg en elektronisk kopi.

Edit: jeg hadde ikke brydd meg om oljeskift etter innkjøring dersom det ikke er spesifisert av Volvo at det er nødvendig. Volvo vet bedre enn enhver nisse på et forum om det er nødvendig å skifte olje.

2016-11-22 11:39:27 +0100 svarte på et spørsmål Servicehefte finnes ikke lenger på MB

Ford har samme løsning: digitalt servicehefte. Men som eier av bilen har du krav på å få vite hver eneste opplysning om bilen i systemene, så hvis personen som selger bilen ikke har giddet å skrive det ut hadde jeg gått til neste bil på listen din.

2016-11-22 11:35:00 +0100 svarte på et spørsmål Kodiaq bensin vs diesel

Til mye kortkjøring er bensinmotoren overlegen dieselmotoren. Når du i tillegg bor i Oslo (som truer med å gjøre det svært dyrt å kjøre dieselbiler) så skal du være veldig opptatt av å spare noen øre på drivstoff for å gidde å kjøpe dieselmotor.

Jeg tror heller ikke at forskjellen i verditap er så stor på diesel og bensin selv hvis det ikke blir avgiftsendringer og begrensninger på dieselbruk i storbyene. Kan jo nevne at da jeg solgte min forrige bensinbil til forhandler (innbytte), så fikk jeg faktisk 30 000 mer enn naboens omtrent identisk utstyrte og like gamle bil med dieselmotor (det eneste som skilte dem var ubetydelige dørkantbeskyttere som kostet 500 kroner da bilen var ny). Dette var en familiebil i C-segmentet, så at bensinbiler er vanskeligere å selge er høyst overdrevet.

2016-11-22 11:28:36 +0100 motatte medaljer  Redaktør (kilde)
2016-11-22 11:27:48 +0100 svarte på et spørsmål DAB vs. DAB+

Nye kanaler sender i DAB+ og de vil du aldri få inn med en gammel DAB-radio (DAB+-radioene kom vel rundt 2010). Planen er at eksisterende kanaler som sender på DAB i dag også skal over på DAB+ i løpet av kort tid.

Hvis du vil sjekke om du har DAB+ i bilen din, så forsøk å ta inn NRK P1+. Hvis du ikke får inn den kanalen, benytter VW gamle DAB-radioer i bilene sine.

2016-11-22 11:19:14 +0100 svarte på et spørsmål Test av nye peugeot 3008?

Dette undres jeg over også. De utenlandske mediene jeg har lest så langt mener Peugeot 3008 SUV er bedre enn klasselederen VW Tiguan. Til tross for det blir bilen forbigått i stillhet av norske medier.

Må være fordi bilen ikke leveres som hybrid eller 4x4, som nordmenn av en eller annen merkelig grunn er sykelig opptatt av (selv om 90% av de kommersielle 4x4 systemene ikke duger til noe som helst).

2016-10-17 13:36:25 +0100 svarte på et spørsmål Aldri aldri kjøp bil av Stamsaas AS i Østfold

Vi hadde akkurat samme problem med Stamsaas og deler dine erfaringer. Vi kjøpte en ny Ford fra dem for noen år siden med kraftig motor og omtrent 100k i ekstrautstyr. Mao var vi kunder de tjente mye penger på og man normalt sett forsøker å blidgjøre for at de skal bli værende som kunder. Vi hadde utrolig mange problemer med bilen og måtte true med Forbrukerrådet for å få bilen fikset på garanti. Hver. Eneste Gang. Vi hadde problemer med motor, turbo, klimaanlegg og bremser i den korte tiden vi hadde bilen.

Da vi fikk samme motorfeil for 3. gang ønsket vi å heve kjøpet. Dette ville de ikke, men de skulle reparere bilen en gang til. Så fort vi fikk igjen bilen dro vi til en annen Ford-forhandler (Røhne & Selmer) og byttet inn bilen i en ny Ford. Siden har vi ikke hatt problemer med hverken bil eller den nye forhandleren vår.

Det er klart at man kan være uheldig å ha fått en mandagsbil, men da er det desto viktigere at man opptrer profesjonelt og hjelper kunden så godt som mulig. Kundebehandling er noe Stamsaas overhodet ikke kan, og vi forteller om våre erfaringer til samtlige vi kjenner som vurderer Ford. Det er synd at en forhandlerkjede kan ødelegge så utrolig mye for ryktet til Ford i Østfold.

Aldri noen gang igjen skal vi kjøpe eller ha service på en bil (uansett merke) hos Stamsaas.

Antall visninger