Revisjonshistorikk [tilbake]

Takk for dagens artikkel om våre kjære Lada!

For de av som har kjørt en stund med Lada, er det nesten så vi får tårer i øynene av å se bilder og ord om disse feiende flotte bilene! Enkle, robuste, greie å ha med å gjøre, billige deler, attpå til svært god tilgang på deler dengang da, for ikke å forglemme service og kundestøtte som matchet selveste Toyota og Lexus! Men egentlig trengte vi ikke verkstedet så ofte, bilene gikk og gikk og gikk, en bærepose med slitasjedeler gjennom bilens levetid, i praksis rundt 400.000 før den ble sendt tilbake til mor Russland og fant nye eiere! Og måtte man skru litt, ja da var det altså "greie biler", og det fulgte med nok verktøy til å åpne et mindre automobilverksted! Attpå til kvalitetsverktøy, i garasjen min har jeg fremdeles en gummiklubbe fra verktøysettet til min fars 1958 Moskwitch!

Når vi nå kan lese at det er problemer med å fremskaffe “utstyr”, derved må man bygge enklere biler! Nå er jo ikke dette et problem i det russiske markedet. Jeg har selv klart meg uten elektriske vinduer, ABS, AC og en del andre ting mesteparten av livet. Hvor nødvendig er egentlig dette? Passsiv og aktiv sikkerhet er viktigere, der var ikke hine dages Laddiser så steingærne. Bla var Lada den første bilen innenfor det vi kaller "vanlig" import som ble levert med stålbjelker i dørene i Norge. Rett nok var det biler som var spesifisert av den canadiske importøren med tanke på eksport til USA, det ble forpurret av noe greier i Afghanistan, derved havnet bilene med stålbjelker i dørene og US-støtfangere, sidemarkeringslys og det hele i Norge isteden! Lada hadde tidlig sikkerhetsbelter bak, H4-lykteinnsatser, lyktepussere, lyktespylere, full instrumentering og ikke minst, en svær tank for vindsuspylervæske. Det hadde IKKE vestlige biler i Norge dengang! Apropos: dårlig med AC, men varmeapparatet var dimensjonert for å gi pluss 28 grader inne i kupeen ved minus 40 grader.

Lada Granta er dagens “firkant-Lada”. Bilen ble fra utgangspunktet levert "med" og "uten" ABS, ESP og så videre. Helt greit for mangek under, der borte i øst er det fremdeles sån nat det enkle ofte er det beste! Bla fordi man har god tilgang på et rimelig kollektivtilbud.

The Bottom Line er at enklere biler med mindre utstyr er helt greit for den jevne russer. Og de som ønsker seg noe annet, ja de kan velge og vrake i et bredt spekter av kinesiske biler. Dete er også sannsynlig at Kina kommer til å overta som leverandør til russisk bilindustri på sikt, kanhende også gå inn et samarbeid om å utvikle felles produksjonsplattformer. At det er mangel på elektroniske kretser hhv halvledere i dag? Joda, men det er det for resten av verden også. Gitt det faktum at RF er blant verdens største leverandører av flere kritiske innsatsfaktorer som nikkel, kobber, gull, palladium og neon, er det en fare for at det kan oppstå vedvarende forsyningsproblemer fremover. Her er det bare å krøsse fingra og håpe at ting roer seg etterhvert, hvis ikke må vi kanhende spa frem en gammel firkant-Lada fra en låve eller noe annet festlig for å kunne kjøre bil i fremtiden! I disse tider, der kullkraftverkene åpnes igjen, kan vi kanhende også driste oss til å ta inn en ny Lada, eller kanhende Moskwitch, som jo har tatt opp produksjonen igjen ved Renaults fabrikk i Moskva!

Takk for dagens artikkel om våre kjære Lada!

For de av som har kjørt en stund med Lada, er det nesten så vi får tårer i øynene av å se bilder og ord om disse feiende flotte bilene! Enkle, robuste, greie å ha med å gjøre, billige deler, attpå til svært god tilgang på deler dengang da, for ikke å forglemme service og kundestøtte som matchet selveste Toyota og Lexus! Men egentlig trengte vi ikke verkstedet så ofte, bilene gikk og gikk og gikk, en bærepose med slitasjedeler gjennom bilens levetid, i praksis rundt 400.000 før den ble sendt tilbake til mor Russland og fant nye eiere! Og måtte man skru litt, ja da var det altså "greie biler", og det fulgte med nok verktøy til å åpne et mindre automobilverksted! Attpå til kvalitetsverktøy, i garasjen min har jeg fremdeles en gummiklubbe fra verktøysettet til min fars 1958 Moskwitch!

Når vi nå kan lese at det er problemer med å fremskaffe “utstyr”, derved må man bygge enklere biler! Nå er jo ikke dette et problem i det russiske markedet. Jeg har selv klart meg uten elektriske vinduer, ABS, AC og en del andre ting mesteparten av livet. Hvor nødvendig er egentlig dette? Passsiv og aktiv sikkerhet er viktigere, der var ikke hine dages Laddiser så steingærne. Bla var Lada den første bilen innenfor det vi kaller "vanlig" import som ble levert med stålbjelker i dørene i Norge. Rett nok var det biler som var spesifisert av den canadiske importøren med tanke på eksport til USA, det ble forpurret av noe greier i Afghanistan, derved havnet bilene med stålbjelker i dørene og US-støtfangere, sidemarkeringslys og det hele i Norge isteden! Lada hadde tidlig sikkerhetsbelter bak, H4-lykteinnsatser, lyktepussere, lyktespylere, full instrumentering og ikke minst, en svær tank for vindsuspylervæske. Det hadde IKKE vestlige biler i Norge dengang! Apropos: dårlig med AC, men varmeapparatet var dimensjonert for å gi pluss 28 grader inne i kupeen ved minus 40 grader.

Lada Granta er dagens “firkant-Lada”. Bilen ble fra utgangspunktet levert "med" og "uten" ABS, ESP og så videre. Helt greit for mangek under, der borte i øst er det fremdeles sån nat det enkle ofte er det beste! Bla fordi man har god tilgang på et rimelig kollektivtilbud.

The Bottom Line er at enklere biler med mindre utstyr er helt greit for den jevne russer. Og de som ønsker seg noe annet, ja de kan velge og vrake i et bredt spekter av kinesiske biler. Dete Det er også sannsynlig at Kina kommer til å overta som leverandør til russisk bilindustri på sikt, kanhende også gå inn et samarbeid om å utvikle felles produksjonsplattformer. At det er mangel på elektroniske kretser hhv halvledere i dag? Joda, men det er det for resten av verden også. Gitt det faktum at RF er blant verdens største leverandører av flere kritiske innsatsfaktorer som nikkel, kobber, gull, palladium og neon, er det en fare for at det kan oppstå vedvarende forsyningsproblemer fremover. Her er det bare å krøsse fingra og håpe at ting roer seg etterhvert, hvis ikke må vi kanhende spa frem en gammel firkant-Lada fra en låve eller noe annet festlig for å kunne kjøre bil i fremtiden! I disse tider, der kullkraftverkene åpnes igjen, kan vi kanhende også driste oss til å ta inn en ny Lada, eller kanhende Moskwitch, som jo har tatt opp produksjonen igjen ved Renaults fabrikk i Moskva!

Antall visninger