Hei Benny! Så fint at slike som du (om det finnes din like, da) finnes, for slike som meg som kan nesten mindre enn null når det kommer til bil.
Eg er lei av å kjøpe billige biler der forfallet begynner like etter (eller sannsyligvis FØR) eg har kjøpt de, og ønsker denne gang å undersøke noe mer og legge noen lapper meir i neste bilkjøp. (Passer selvfølgelig dårlig at det haster, da Impreza'n gikk bort i helga, like før den fylte 350.000)
Eg trenger ein 4x4 til å kjøre hjemmefra til jobb over fjellet daglig (og gjerne lengre turer utenom: bil nr. 2 er ein Justy G3X). Sikter på ca. 20.000 km i året. Den skal være pålitelig, gjerne kjedelig og ha 4+ seter. Ønsker over 110HK, diesel, manuell gir, ikkje eldre enn 2017, helst ikkje kjørt meir enn 100.000km og helst ikkje over 250.000,-.
Da lander eg egentlig på ein Skoda Octavia 2.0 TDI 150HK 2018-modell 92.000km til 239.000,- (1 eier) hos en forhandler i Oslo med kjent navn. (Føyer til at de har hatt bilen stående i snart 6 måneder, og satt ned prisen fra 259.000,-)
Her må eg kjøre tvers over landet, fra Vestlandet til Oslo, og å reise så langt bare for å sparke i dekka og reise tomhendt tilbake virker for meg som ein litt tafatt affære, så eg spør deg: - Hva skal eg spørre forhandler om på forkant av reise? - Hva er forventede problemer, om noen, i den nære fremtid, reint statistisk? - Hvor ruster den og hvilke deler slites, forventede reparasjoner og den slags? (Reg.reim, turbo?) - Hvilke serviceutførelser/delebytter ønsker eg å finne i serviceheftet? - Er det vanlig/fornuftig/kan/BØR eg be forhandler levere bilen til NAF-sjekk, eller er dette noe eg sjøl må bestille time til den dagen eg skal krysse alpene og finne Oslo?
Sikkert mye meir eg lurer på som eg ikkje kommer på akkurat nå men er særs takknemlig for potensielle svar, innspill og generell enlightenment!
Med tannkemlig hilsen Bjørnar