Revisjonshistorikk [tilbake]

Artikkelen om råkjøring med Skoda etc: korreks!

Jeg merker meg artikkelen med en ikke ubetydellig fokus på råkjøring, basert på data fra våre gode venner i Fremtind forsikring og satsningen på mobilapper og en enkel form for overvåking. Rett nok vil nok de fleste være enige i at uttalelsene fra Fremtind bekrefter noe vi alle har sett: Tesla-sjåffører har ofte en kjørestil som får friskuser med såvel BMW som Audi til å blekne! Noe annerledes er imidlertid virkeligheten når det gjelder Skoda og de som måtte kjøre disse bilene, det er liksom ikke sånn at vanlige mennesker, i særdeleshet ikke de som kjører Skoda, får mord i blikket når de setter seg bak rattet! Og nei, det er ikke speiselt mange RS-utgaver av Skoda i Norge heller!

Det er sikkert flere enn meg som ble fyllt med mild forundring her, men nå har det seg sånn at jeg har prøvd både "Smartbil" og den tidligere "Spinn" appen! Som Fremtind selv, diisse fungerte så dårlig at jeg ble dritt lei! Der "Spinn" bruker en kombinasjon av en OBD-plugg og mobiltelefonens sensorer, bruker "Smartbil" kun det siste: altså mer eller mindre nøyaktige sensorer i mobiltelefonen. For all del, begge appene kunne vært bra, men når de som utviklet appene åpenbart aldri noensinne har skaffet seg relevant kompetanse på måleteknikk, blir det som det blir: ubrukelig.

"Spinn" var forsåvidt grei nok, man "råkjørte" om man ikke sneglet seg mellom kurvene og aksellerte hhv bremset som om man skulle kjørt en tidlig Citroen 2Cv, dere vet, den med såvidt over 10 hk og bremser som vel må kunne beskrives som sykkelbremser. Med "Smartbil var det enda festligere, der ble man klassifisert som råkjører med påfølgende dask på lanken om man ikke holdt seg innenfor fartsgrensa med en maring på -5 /+ 0 km/t! Helt fantastisk, skikkelig hyperintelligent! Fort gjort å glemme, men i "Smartbil" beregnes hastigheten vha telefonens GPS....en GPS med en målenøyaktighet som ligger nær opp til det vi kalte "høyvekta i Moss" i hine dage! Det betyr en målenunøyaktighet som langt overstiger selv UP sine marginer ved fartsmåling, legg til at man synes å benytte et alt annet enn feilfritt kartverk for å innhente fartsgrensene. Dette kartverket er antagelig årsaken til at jeg flere ganger ble logget som passasjer i det være seg bilen jeg kjørte, eller som passasjer på toget på jernbanelinje som går parallelelt med riksveien 5 kilometer lenger inne i landet! Atter andre ganger ble jeg logget som GÅENDE, i 70-80 km/t! Skikkelig stilig!

Man fikk også dask på lanken for ujevn kjøring, om man så kjørte med råttent egg under gassen og automatkasse, på cruisekontroll, på flat og nærmest snorrett landevei!

Trenger jeg si mer :-)? Jeg, som for mange år siden slutta å logge kjørte kilometer ved halvannen million tilbakelagte kilometer, som aldri noensinne har verken kjørt i grøfta eller forårsaket ulykker, er nok en av disse råkjørerne som figurerr i statistikken til våre venner i "Fremtind"! Men som man glemte å nevne: appen var så elendig at man ikke fikk brukere, man ga rett og slett opp hele prosjketet med både "Spinn" og "Smartbil" for flere måneder siden! At man ikke har fått analysert dataene før nå, får vi vel ta til orientering - det eneste som er korrekt er nok at "Tesla-fahrer" er en rase for seg selv! Bedre lykke neste gang var mitt budskap til crewet bak "Spinn" og "Smartbil"!

Artikkelen om råkjøring med Skoda etc: korreks!

Jeg merker meg artikkelen med en ikke ubetydellig fokus på råkjøring, basert på data fra våre gode venner i Fremtind forsikring og satsningen på mobilapper og en enkel form for overvåking. Rett nok vil nok de fleste være enige i at uttalelsene fra Fremtind bekrefter noe vi alle har sett: Tesla-sjåffører har ofte en kjørestil som får friskuser med såvel BMW som Audi til å blekne! Noe annerledes er imidlertid virkeligheten når det gjelder Skoda og de som måtte kjøre disse bilene, det er liksom ikke sånn at vanlige mennesker, i særdeleshet ikke de som kjører Skoda, får mord i blikket når de setter seg bak rattet! Og nei, det er ikke speiselt mange RS-utgaver av Skoda i Norge heller!

Det er sikkert flere enn meg som ble fyllt med mild forundring her, men nå har det seg sånn at jeg har prøvd både "Smartbil" og den tidligere "Spinn" appen! Som Fremtind selv, diisse fungerte så dårlig at jeg ble dritt lei! Der "Spinn" bruker en kombinasjon av en OBD-plugg og mobiltelefonens sensorer, bruker "Smartbil" kun det siste: altså mer eller mindre nøyaktige sensorer i mobiltelefonen. For all del, begge appene kunne vært bra, men når de som utviklet appene åpenbart aldri noensinne har skaffet seg relevant kompetanse på måleteknikk, blir det som det blir: ubrukelig.

"Spinn" var forsåvidt grei nok, man "råkjørte" om man ikke sneglet seg mellom kurvene og aksellerte hhv bremset som om man skulle kjørt en tidlig Citroen 2Cv, dere vet, den med såvidt over 10 hk og bremser som vel må kunne beskrives som sykkelbremser. Med "Smartbil var det enda festligere, der ble man klassifisert som råkjører med påfølgende dask på lanken om man ikke holdt seg innenfor fartsgrensa med en maring margin på -5 /+ 0 km/t! Helt fantastisk, skikkelig hyperintelligent! Fort gjort å glemme, men i "Smartbil" beregnes hastigheten vha telefonens GPS....en GPS med en målenøyaktighet som ligger nær opp til det vi kalte "høyvekta i Moss" i hine dage! Det betyr en målenunøyaktighet som langt overstiger selv UP sine marginer ved fartsmåling, legg til at man synes å benytte et alt annet enn feilfritt kartverk for å innhente fartsgrensene. Dette kartverket er antagelig årsaken til at jeg flere ganger ble logget som passasjer i det være seg bilen jeg kjørte, eller som passasjer på toget på jernbanelinje som går parallelelt med riksveien 5 kilometer lenger inne i landet! Atter andre ganger ble jeg logget som GÅENDE, i 70-80 km/t! Skikkelig stilig!

Man fikk også dask på lanken for ujevn kjøring, om man så kjørte med råttent egg under gassen og automatkasse, på cruisekontroll, på flat og nærmest snorrett landevei!

Trenger jeg si mer :-)? Jeg, som for mange år siden slutta å logge kjørte kilometer ved halvannen million tilbakelagte kilometer, som aldri noensinne har verken kjørt i grøfta eller forårsaket ulykker, er nok en av disse råkjørerne som figurerr i statistikken til våre venner i "Fremtind"! Men som man glemte å nevne: appen var så elendig at man ikke fikk brukere, man ga rett og slett opp hele prosjketet med både "Spinn" og "Smartbil" for flere måneder siden! At man ikke har fått analysert dataene før nå, får vi vel ta til orientering - det eneste som er korrekt er nok at "Tesla-fahrer" er en rase for seg selv! Bedre lykke neste gang var mitt budskap til crewet bak "Spinn" og "Smartbil"! "Smartbil"!

Artikkelen om råkjøring med Skoda etc: korreks!

Jeg merker meg artikkelen med en ikke ubetydellig fokus på råkjøring, basert på data fra våre gode venner i Fremtind forsikring og satsningen på mobilapper og en enkel form for overvåking. Rett nok vil nok de fleste være enige i at uttalelsene fra Fremtind bekrefter noe vi alle har sett: Tesla-sjåffører har ofte en kjørestil som får friskuser med såvel BMW som Audi til å blekne! Noe annerledes er imidlertid virkeligheten når det gjelder Skoda og de som måtte kjøre disse bilene, det er liksom ikke sånn at vanlige mennesker, i særdeleshet ikke de som kjører Skoda, får mord i blikket når de setter seg bak rattet! Og nei, det er ikke speiselt mange RS-utgaver av Skoda i Norge heller!

Det er sikkert flere enn meg som ble fyllt med mild forundring her, men nå har det seg sånn at jeg har prøvd både "Smartbil" og den tidligere "Spinn" appen! Som Fremtind selv, diisse fungerte så dårlig at jeg ble dritt lei! Der "Spinn" bruker en kombinasjon av en OBD-plugg og mobiltelefonens sensorer, bruker "Smartbil" kun det siste: altså mer eller mindre nøyaktige sensorer i mobiltelefonen. For all del, begge appene kunne vært bra, men når de som utviklet appene åpenbart aldri noensinne har skaffet seg relevant kompetanse på måleteknikk, blir det som det blir: ubrukelig.

"Spinn" var forsåvidt grei nok, man "råkjørte" om man ikke sneglet seg mellom kurvene og aksellerte hhv bremset som om man skulle kjørt en tidlig Citroen 2Cv, dere vet, den med såvidt over 10 hk og bremser som vel må kunne beskrives som sykkelbremser. Med "Smartbil var det enda festligere, der ble man klassifisert som råkjører med påfølgende dask på lanken om man ikke holdt seg innenfor fartsgrensa med en margin på -5 -3 /+ 0 km/t! Helt fantastisk, skikkelig hyperintelligent! I tabellen over prosentvis overtredelse av fartsgrena med "minst 3 km/t" skal vi ikke se bort fra at dette i stor grad er de som kjører aaaaaakurat på fartsgrensa, dvs i praksis innafor ovenfornevnte margin, bemerk at normalt speedometer-avvik er -3 km/t eller mer!

Fort gjort å glemme, men i "Smartbil" beregnes hastigheten vha telefonens GPS....en GPS med en målenøyaktighet som ligger nær opp til det vi kalte "høyvekta i Moss" i hine dage! Det betyr en målenunøyaktighet som langt overstiger selv UP sine marginer ved fartsmåling, legg til at man synes å benytte et alt annet enn feilfritt kartverk for å innhente fartsgrensene. Dette kartverket er antagelig årsaken til at jeg flere ganger ble logget som passasjer i det være seg bilen jeg kjørte, eller som passasjer på toget på jernbanelinje som går parallelelt med riksveien 5 kilometer lenger inne i landet! Atter andre ganger ble jeg logget som GÅENDE, i 70-80 km/t! Skikkelig stilig!

Man fikk også dask på lanken for ujevn kjøring, om man så kjørte med råttent egg under gassen og automatkasse, på cruisekontroll, på flat og nærmest snorrett landevei!

Trenger jeg si mer :-)? Jeg, som for mange år siden slutta å logge kjørte kilometer ved halvannen million tilbakelagte kilometer, som aldri noensinne har verken kjørt i grøfta eller forårsaket ulykker, er nok en av disse råkjørerne som figurerr i statistikken til våre venner i "Fremtind"! Men som man glemte å nevne: appen var så elendig at man ikke fikk brukere, man ga rett og slett opp hele prosjketet med både "Spinn" og "Smartbil" for flere måneder siden! At man ikke har fått analysert dataene før nå, får vi vel ta til orientering - det eneste som er korrekt er nok at "Tesla-fahrer" er en rase for seg selv! Bedre lykke neste gang var mitt budskap til crewet bak "Spinn" og "Smartbil"!

Antall visninger