Hei Oslo 2.2.2022 Jeg har en Mercedes GLC 350 e 4Matic. Fin bil, men 12V-batteriet synes jeg fungerer dårlig. Kan det være riktig? Vanlig el-kjørelengde ved start av hver tur er mellom 25 og 28 km, før bensin overtar, Bilen står til lading hver natt i garasjen (godkjent hjemmeladeboks) og det blir stort sett en kort kjørertur i byen/litt inn i marka ca 5 g./uke. Langtur (Sandefjord, fjellet) av og til. Men den settes alltid til lading når jeg kommer hjem. For Oslo : Noen ganger holder kjørebatteriet hele turen, noen ganger går den over på bensin. En dag (12/1-22) hadde jeg vært på skitur inni i Sørkedalen, kjørte datter hjem (5 min fra meg) og parkerte i garasjen. Setevarmer var på i 10 min på vei hjem (kjørte da på bensinmotor), men setevarmer ble så slått av når datter gikk ut (ganske bevisst på dette), kjørte deretter ca 5 min før jeg var hjemme. Bilen ble satt på lading og ble ladet fullt opp til neste morgen Neste morgen var 12 V batteriet helt flatt, da er det ikke mulig å gjøre noe med bilen, åpne med el-nøkkel, starte eller noe. Jeg måtte bruke den mekaniske nøkkelen, litt kronglete, men fikk åpnet døren. Jeg ringte Viking/Veihjelp. De kom og fikk startet bilen, så kjørte jeg ut til Mercedes/Rud, hvor jeg sist hadde service den 9/11-21. Ladelampen for 12 V-batteriet lyste rødt hele veien ut. På Rud ladet de opp 12 V-batteriet, fikk ordnet(?) slik at batteri-varsellampen ikke lyste mer. De rådet meg til å lade 12 V-batteriet med en vanlig/gammeldags batterilader en gang i mnd. hjemme i garasjen. Dette rådet betyr jo at jeg i tillegg til å installere ladeboks, må sette opp en vanlig 220 V-stikk ved siden av, for batteriladeren. Det har jeg aldri hørt om eller hørt at andre gjør. Dette problemet, med ladebehov også for 12 V-batteriet, ble aldri nevnt når jeg kjøpte bilen, litt over 4 år siden. Det står heller ikke noe sted. En slik fullstendig utlading har skjedd en gang pr år, de to siste årene, i 2021 og 2020. Jeg er godt kjent med at fossil-biler får utladet batteri og derav trenger lading, men dette ladebehovet for en hybridbil, synes jeg høres merkelig ut. Det er mye skriverier om elbiler i media, men jeg har aldre hørt om et ladebehov for 12 V-batteriet i disse bilene, ei heller har jeg hørt at man trenger et tilleggsstikk i garasjen for en batterilader. Før Jul hadde jeg flere turer til Sandefjord, så lading av 12V-batteriet skulle vært ivaretatt.
I instruksjonsbok for min Plug-In Hybrid står det:
«Ved tilstrekkelig ladetilstand kan høyvoltbatteriet også forsyne 12 V-batteriet med strøm. Dette skjer kun dersom 12 V-batteriets ladetilstand krever det, f. eks etter lengre tids bruk av elektriske forbrukere med avslått forbrenningsmotor. El-systemspenningen overvåkes permanent, dette er derfor også mulig når bilen står stille. Slik holdes ladetilstanden til 12 V-batteriet og el-systemspenningen stabil over lengre tid.»
Dette synes jeg er litt uklar beskrivelse, men det står jo at det er et system som skal ivareta ladetilstanden på 12 V-batteriet dersom dette kreves. Men det ivaretas jo ikke.
Når jeg diskuterte denne «mangelen» med Mercedes, blir det hele, ansvar og evt feil, litt diffust. «Feilen må oppstå mer enn en gang/år for at det skal være en «feil». Min garanti går ut om et knapt år.
Jeg lurer på :
• Er dette riktig ?
• Kan det være dårlige kabler/ladekabler til batteriet i bilen?
• Har dere noe erfaring med dette?
• Hvis alle trenger et ekstra stikk i garasjen, burde dette komme tydeligere frem, det gjelder jo alle?
• Hva bør jeg kreve av Mercedes-leverandøren (all service er utført på merkeverksted)
Jeg ville setter stor pris på å få din vurdering av og råd om dette.
Mvh Morten Skotland Hansen Elmholt Alle 13, 0275 Oslo Mob 930 920 02