Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Liten bagatell medfører høy reparasjonskostnad

Hei

Har en 2015 Tesla Model S der garantitiden utløp for 1 måned siden. En dag jeg var ute og kjørte mistet jeg plutselig servostyringen/hjelpekraften på bilen, og den ble ekstremt tung å styre. Jeg er såpass gammel at jeg har kjørt bil uten servostyring, men denne gangen ble det veldig mye tyngre å styre enn en bil uten servostyring. Ved feilsøking hos Tesla avdekket de ett defekt jordingspunkt i front, mener det var venstre side, og en smal sak å utbedre. Bolten i jordingspunktet var eiret og knekt av. Når dette var utbedret viste det seg at det defekte jordingspunktet også hadde "svidd" styreenheten på tannstang/styresnekke som igjen medførte at denne måtte skiftes. Siden bilen var utenfor garanti måtte jeg ta kostnaden selv, som beløp seg til 38.000,-. For det første finner jeg det helt utrolig at en bagatell som defekt jordingspunkt medfører reparasjons kostnader på 38.000,-. For det andre; Hadde det vært min fru som kjørte bilen når dette skjedde kunne konsekvensene blitt langt verre da hun hadde ikke klart å styre bilen. Mener dette er direkte livsfarlig! Til orientering var det andre jordingspunktet fremme i bilen utbedret for 1 år siden grunnet akkurat det samme, men den gang på garanti, mener dette var høyre side fremme. På spørsmål om de ikke sjekket det andre jordingspunktet den gang fikk jeg svar om at det var nok utført, men det er ingen dokumentasjon på dette.

Har dere hørt om lignende tilfeller? Burde ikke komponenter i en bil være sikret mot farlige strømmer og spenninger som følge av en liten bagatell som defekt jordingspunkt? Skal ikke ledningsnettet i ett kjøretøy være lagt opp og festet slik at det ikke utsettes for skadelig mekanisk eller kjemisk påkjenning? Bør dette meldes videre noen steder for å advare andre mot dette da det potensielt kan være livsfarlig?

Mvh Pål Eichner

Antall visninger