Revisjonshistorikk [tilbake]

Understellsbehandling - dagens artikkel

I ovenfornevnte artikkel gikk det nok noe kjapt i svingene: for det første: det har vært både elektronikk, elektrisk kabling, gummipakninger, plast....just name it...i bilene våre siden tidenes litt ut på dagen. Dette ved produsentene av produktene som brukes til understellsbehandling, det vet de som gjør jobben. Ja, man bør som ved alle andre verkstedstjenester velge seriøse aktører som har vært i bransjen en stund, og derved vet hva de holder på med, men normalt sett ramler faktisk IKKE bilen fra hverandre etter en understellsbehandling! Det gjelder også biler som er mer eller mindre limt sammen, fort gjort å glemme, men stadig strengere miljøkrav gjør sitt til at limskjøtene forblir intakte. Fort gjort å glemme, men vann er faktisk det sterkeste løsemiddelet vi omgir oss med til daglig...legg til en passe dash salt....så har vi en skikkelig høydare! Som vi vet....vann med alt leder strøm (hvilket gir fenomenale kortslutninger) minst 1000 ganger bedre enn en hvilken som helst understellsmasse, i tillegg bidrar det til at selv den fjongeste bil ruster som kjeks! Og hva skjer så med disse fantastiske limskjøtene når bilene kjøres på "vinterveier" i Oslo-området?

Jo, da får vi mengder av denne fantastiske comboen med salt og vann som trenger inn absolutt overalt! Noe forenklet sett, poenget med understellsbehandling er å holde salt og vann vekk fra bilens myke buk....alle som har sett under en hvilken som helst europeisk bil med jevne mellomrom innser lynkjapt at "rustbeskyttelse" er en salderingspost for bilfabrikantene, verken mer eller mindre. Ja, bånnplata er sånn nogenlunde beskytta fremdeles, men hele gullrekka av ting og tang som er montert i ettertid, er kun "beskyttet" med et tynt lag med lakk! Det ruster så man kan høre stålmarken allerede første uka på en norsk vintervei, og som vi vet, stålmark sprer seg! Og her er bokstavelig talt hundretusenvis-av-kroner spørsmålet: den som har sett hvordan rusta spiser opp f.ex hine dages Ford Granada (når eierne ga beng i understellsbehandling) før bilene rakk å feire 10-pr dagen....vil vite litt om de harde realitetene her. Nye biler er IKKE bedre, og bare så det er sagt, det er faktisk gode grunner til at f.ex japanske biler blir rustbehandlet når de kommer til Norge! Vel, spørsmålet sm melder seg, er som følger: Les grundig gjennom vilkårene for rustgarantien. Tenk deretter gjennom hvordan rusta formelig fryder seg på norske vinterveier....er dette egentlig dekket av rustgarantien? Svaret i virkelighetens verden er et rungende "nei"! Med fare for å bli misforstått, rustgarantien er så full av hull at man like gjerne kan tro på julenissen! Å "reparere" rustskader? Glem det, med norske timepriser blir det billigere å kjøpe en helt ny bil!

OM MAN SKAL SPØRRE FORHANDLEREN OM RÅD? Ja, mon det....for enkelte biler...tja....soesielt nye modeller og ikke minst, elbiler. Men når det gjelder mer knvensjonelle biler som har vært på markedet en stund, har seriøse understellsbehandlere langt mer erfaring, langt mer kunnskap både om hvordan jobben skal gjøres på beste vis for de respektive bilmodellene, og ikke minst, man er svært nøye med å unngå bruk av kjemikalier som spiser opp gullrekka med ting og tang som er nevnt innledningsvis....som sagt...gummi og strøm har det vært i bilene en stund! Man vet som oftest hva man gjør, man lever av fornøyde kunder som kommer igjen gang på gang. Og det kan altså ikke gjentas ofte nok: velg et velrenommert firma, koster litt mer, men tenk kvalitet, ikke laveste pris.

The Bottom Line er at ingen bilfabrikanter legger to fingre i kors for å produsere ørsmå serier med biler som er spesielt tilpasset for bruk i land der vinteren og/eller nedsalting av veiene ikke er avskaffet. Med norske særavgifter blir bilen ofte familens nest største investering, og man vil jo gjerne at den skal ha en ikke ubetydelig restverdi etter det være seg 5, 10 eller 15 år, om ikke annet, så bruksverdi. Får rusta først tak, forsvinner restverdien og skiltene som dugg for solen, sånn er det bare, og bare så det er sagt, sikkerhetsaspektet ved rust i bærende konstruksjoner er ikke noe man tar lett på. For min del tar jeg dette så seriløst at det ville vært utenkelig for meg å kjøpe en bil som ikke tåler en vanlig understellsbehandling. Heller unngå rust enn å stole på en "rustgaranti"!

Og strengt tatt: det er prinsipalt ingen forskjell på si en japansk bil...som jo blir understellsbehandlet før den slippes løs på norske kunder....kontra si en tysk bil? Min subjektive oppfatning er at alle som kjøper ny tysker bør kjøre bilen direkte til understellsbehandling, og for begge disse eksemplene er det en ting som gjelder: jevnlig etterbehandling! Først og fremst fordi jeg vil ha optimal sikkerhet til enhver tid, men også fordi jeg vil ta vare på den investeringen som ligger i bilen! Om den bilen jeg ser på angivelig ikke "tåler" dette....og selgeren peker på f.ex en limskjøt som ikke tåler en dritt? Vel, da går jeg videre og finner en bil som passer bedre for de faktiske forholdene på norske veier!

Antall visninger