Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Har sendt dette spørsmålet før, men glemte sende med min e-post adresse.

Hei

Håper å få svar på dette. Er det mulig at et nytt bilbatteri kan ha feil, slik at det skader/ ødelegger bilens dynamo, og er det mulig å måle/ påvise feilen.

Har en Mitsubishi Outlander 2005 model, en bil som ikke brukes mye. For en tid tilbake var bilen strømløs, og da jeg var klar over at bilens batteri var " godt brukt", kjøpte jeg et nytt hos Biltema. Jeg monterte batteriet selv, og startet opp bilen for å kjøre en tur. Etter ca 1 km kjøring, tennes ladelampe og indikator lampe for feil med bremsene. Jeg sto da stille i et lyskryss. Jeg valgte å kjøre bilen til et SnapDrive verksted jeg bruker som fast verksted. Etter å ha målt etter jordingsfeil diverse steder på bilen, konkluderte de med at dynamoen var gåen. At symbol for feil på bremser lyste var en sikkerhet funksjon, da bilen kunne gå tom for strøm som igjen medførte tap av strømkrevende bremsefunksjoner.

Jeg skaffet en brukt dynamo som ble montert, og alt var i skjønneste orden. Bilen ble kjørt ut fra verkstedet og parkert for natten. Neste morgen startes den opp, og etter kort tid, samme problem. SnapDrive ga opp feilsøking i blinde, og jeg flyttet bilen med hjelp av NAF til merkeverksted. De begynte også å søke etter jordingsfeil ect, man fant ingen feil.

Pris for en ny dynamo var 9000 NOK.

Jeg bestilte selv en ny dynamo fra Tyskland, da dette ble rimeligere, men jeg hadde også fått dårlige tanker om det nye batteriet. Men ingen kunne svare meg rundt dette, ingen hadde opplevd/ hørt om, at et batteri skadet bilens dynamo. Den nye dynamoen ble montert den 13 desember, men jeg ga også beskjed om at et nytt bilbatteri skulle monteres. Nå har alt vært i skjønneste orden i en ukes tid, så jeg tror mer og mer på at jeg har et nytt Biltema batteri som " kokte" istykker 2 dynamoer. Er det noe hold i tanken min?

Med hilsen

Frode Olsen , Trondheim frodehotmail@hotmail.com