Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Katastrofalt bilkjøp og rettigheter?

Hei.

Jeg spør på vegne av ei venninne. Hun kjøpte en Ford Focus TDCI 2011-modell som hadde gått ca 80 000 km nå i februar fra en lokal bilforhandler. Hun fikk tre måneder 50-50 garanti.

Etter et par uker, røk clutchen på bilen. Etter mye om og men, tok butikken tak og fikk fikset den. Det tok ca fem uker. Rett etter at hun hadde fått den igjen, kanskje tre uker, røk multireima. Da var vi i starten av mai. Det var uendelig med mas og manglende tilbakemeldinger før noe skjedde. Fikk ikke leiebil heller. Hun fikk låne min til nødvendige ærender før hun til slutt fikk en leiebil. Så ble det stille... Etter gjentatt mas, ble reima skiftet, men røk igjen med en gang. Det var AC-pumpa som hadde røket. Først 31. august (!) fikk hun den tilbake. Men så, dagen etter, ble det nødstopp igjen. Denne gangen er det feil på en sylinder eller noe. Nå er kjøperen så lei av å måtte mase at hun vil heve kjøpet, men selger avslår all klage fordi garantien er over. Han har visstnok vært snill siden det egentlig var 50-50-garanti.

Imidlertid har jo kjøper fem års reklamasjonsrett. Det som har røket er ikke slitedeler. Det er deler som forventes skal holde i bilens levetid. Vel begynner bilen å bli litt gammel, åtte år, men den har gått lite. Selv har hun bare rukket å kjøre 60, 70 mil til sammen siden vinterferien. Med andre ord mener hun (og jeg) at dette er mangler, ikke feil, og dermed må det være reklamasjonsgrunn.

Nå står bilen på verksted, men butikken nekter å gjøre noe og har kuttet all kommunikasjon. De har avslått reklamasjon og begrunnet med at garantien er ute. Hun har sendt formelt skjema fra Forbrukerrådet, men det har hun ikke fått svar på, og det kommer neppe. Med andre ord kommer hun ingen vei. Hun har valgt å kontakte advokat gjennom bilforsikringen, men dette kan jo bli dyrt.

I mellomtiden har hun ingen bil, noe som hun er avhengig av. Det er en fortvilet situasjon, og hun har fått helseplager av det.

Kan dere si noe om hva slags rettigheter hun har i denne saken? Vi mener at butikken enten må påkoste reparasjon av den eller at hun kan heve kjøpet. Vet at butikken ifølge forbrukerkjøpsloven har rett på å reparere samme feil to ganger, så mulig det kan skje her? Det er to motorfeil, multireim og sylinder (vet ikke hva slags feil det er, men den går på tre sylindre) og en girfeil. Kan en si at det er tredje feil ved drivverket, feks? I så fall har hun rett til å heve kjøpet.

Men går dette når bilen er åtte år? Den har jo gått så lite at en burde forvente at den skal holde lenger. Kilometerstanden var jo hovedårsaken til bilkjøpet.

Forbrukerrådet er involvert, men det er jo umulig å komme gjennom på telefon, så alt står stille nå. Jeg vil gjerne hjelpe på et vis.

Har hun en sterk sak her, eller er det bare å påkoste dyr reparasjon selv (forespeilet 6 - 7 000,-)?

På forhånd takk for svar!

Antall visninger