Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Elbil vs fossilbil v flytting, endring av bruksmønster

Hei. Vi skal flytte til Kristiansand fra Asker nå og vurderer elbil da vi ikke skal pendle lengre og ikke trenger like mye av fleksibiliteten en fossilbil gir lengre. Bilen som skal byttes ut er Mazda 3 2005 mod 1,6 l bensin. En bil jeg er utrolig fornøyd med.

Vi vurderer egolf da vi ønsker en nyere bil som også ser bra ut. En 2015 mod muligens i det lavere prissjiktet på finn. Dessverre uten varmepumpe ser det ut som. . Så vidt jeg har skjønt har den ok rekkevidde og det går an å dra på langtur med den (med litt planlegging og god tid).

Kostandsnivået er noen av grunnen til at vi vil bytte da vi må igjennom bomringen minst to ganger daglig i tillegg til mye småkjøring. Det blir en nr 1 bil for oss, men håper det ikke blir mye langturer utenom noen turer til hedmark, oslo og østfold ila året (håper vi kan telle de turene på en hånd, maks to).

Spørsmålet mitt er om dette vil lønne seg/gå i null eller om vi egentlig fortsatt bør fikse det som må fikses på mazdaen før ny eu-kontroll i sommer å ha den i to år til. Vi håper på og få solgt bilen, selvom vi ikke kan forvente mye igjen for ddnninså fall. Også my ny bil belånes. Usikker på om vi gjør det via huslån (om vi får lov), eller må ta billån.

Nå kjører jeg 30000-35000 i året. Tipper bruksmønsteret vil falle til 20000 om kanskje ikke mindre etter flytting

Jeg har regna litt på elbilkalkulatorer og det ser ut til at for å gå i 0 kan jeg kjøpe bil opp til 170-180'. Men jeg er usikker på de kallulatorene.

Alternativet er også å beholde mazdaen for langturer og kjøpe typ den billigste leafen på finn.no. En vinterdag skal rekkevidden på en slik en holde akkurat for oss.

Hva tenker du er fornuftig og mest langsiktig, samtidig som følelser med "ny" bil kanskje slår inn og komfort/kvalitet og andre kommentarer/meninger

Antall visninger