Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Meningsløse dekkrav

Hei Benny! Da er det dags for vårens vakreste eventyr, det årlige dekkskiftet. I tillegg det ikke fullt så vakre kjøpet av nye dekk, som jeg må gjøre litt oftere enn de fleste fordi jeg kjører 30-40 000 i året. Og hver gang jeg skal kjøpe sommerdekk så blir det en diskusjon med selgere om hvilke dekk jeg skal ha på min Audi A4 2,0 TDI. Selv om jeg sier at jeg skal ha 225/50 17 Y, så kommer de med et pristilbud og tilføyer at "Dette er jo W-dekk da". Og jeg sier at "Nei, jeg må ha Y", så tror de meg ikke før jeg ber dem om å sjekke kjøretøyregisteret. Da blir de stille! Saken er vel at dette er 170HK-motoren, og ikke 143 som er mest vanlig. Og en dieselbil med 170HK går selvsagt veldig fort, ser det ut til!

Jeg har forstått det slik at det er bilprodusenten som setter hastighetskoden på dekkene, og at det er umulig å få gjort noe med. Og dyrt blir det, fordi det kun er de dyre og skikkelige fabrikantene som leverer Y-dekk i denne dimensjonen (Conti, Nokia, Pirelli og slike).

Jeg kommer greitt unna EU-kontrollen fordi den gjennomføres i vinterdekksesongen, men det hender jo fortsatt at Biltilsynet har kontroller langs landeveien, og med feil dekk vanker det mangellapp! Men det er jo komplett meningsløst å kreve slike dekk på denne bilen, er du ikke enig? Motoren er sprek, ja, men selv på Autobahn tror jeg både jeg og bilen vil silte lenge før nåla begynner å nærme seg 300......

Hilsen Stein Henriksen

Antall visninger