Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Kjøleventil til DSG gir

Hei Benny Jeg har en Skoda Octavia 1,8 TSI, 4x4 wd 2013 modell. Siden vi kjøpte bilen i oktober 2013 har bilen vært inne til verksted ca. 17 ganger, inkludert serviceintervallene. Fra bilen var to måneder gammel har jeg klaget på at bilen brukte mye kjølevæske, på inspeksjon/1. gangs service, datert 17.3-2015 og bilen hadde gått 19 785 km (ca. 2 år) etter at jeg kjøpte bilen ble det avdekket at bilen hadde defekt kjølevæske beholder. Denne ble skiftet, Jeg har flere ganger klaget på at bilen "slipper" når den står i drive, det vil si at det føles ut som bilen står i nøytral og triller bakover, samtidig som DSG giret virker upresist. Dette har også en mekaniker fra Skoda bekreftet under prøvekjøring med meg.

I år 2015 fant jeg ut at bilen kun trakk fremhjulene, på service viste det seg at haldexen var defekt. Haldexen ble utbedret på garanti ved verkstedet. Bilen var på ny service, 37008 km den 1.3-2016.

I oktober 2016 begynte det å riste i bilen og luktet brent. Bilen gikk i nødmodus og måtte taues inn til verksted. DSG giret låste seg i Park og vi fikk ikke startet bilen. Verkstedet mente at jeg hadde fylt diesel på tanken, men dette ble avkreftet av mine kvitteringer og dokumentasjon fra bensinstasjonene jeg kontaktet.

i februar 2017 ryker igjen Haldexen og bilen blir tatt inn til verkstedet. Haldexen ble igjen utbedret, men ble defekt under prøvekjøring av mekanikeren da Skoda ikke hadde forholdt seg til importørens retningslinjer om å oppdatere styreenheten. Denne gangen mente de det var hydraulikken som hadde blitt defekt. I mars 2017 har jeg hatt 54 483 km service og bilen har vært inne to ganger hos Skoda. Under denne servicen ble det igjen etterfylt 3 dl kjølevæske, noe jeg mener må være en sammenheng med at bilen har tatt skade fra tidligere hendelser. Slik jeg har skjønt det skal kjølevæske være et lukket system og at det ikke skal etterfylles? I instruksjonsboken står det ordrett: "Kjølevæsketap skyldes i første rekke lekkasje. Det er ikke tilstrekkelig kun å etterfylle kjølevæske. Kjølesystemet må kontrolleres omgående på et fagverksted"

Jeg mente at det fortsatt var noe feil med bilen og valgte å ta bilen inn til en Garantiutløpstest hos NAF, dette var samme uken som bilen hadde vært inne hos Skoda, hentet bilen hos Skoda tirsdag13.3.2017 og leverte bilen på Naf test fredag 17.03.2017. På Naf testen finner de ytterligere feil når det utføres full systemskann med følgende ordlyd: Indikerer periodiske feil på kjøleventil for girkasse og knapp for ASR/ESP. Vider feilsøking anbefales.

Mine spørsmål er: 1. Har du noen erfaringer om liknende hendelser på tilsvarende bilen der både dsg giret, 4x4 wd og kjølevæske har vært defekt på en så ny bil og om det kan være noen sammenheng? 2. Håper du kan jeg gi meg en tilbakemelding på hvilken konsekvens kjøleventilen har dersom denne er defekt/viser periodiske feil?
3. Har du noen verksteder som du kan anbefale og som er nøytrale til å ta en helhetsvurdering av de komponenter som er nevnt slik at jeg kan få en uavhengig rapport på det som er feil med bilen? 4. Er det normalt at et verksted etterfyller 3 dl kjølevæske på et servicebesøk og ikke skifter alt innhold?

Jeg håper du klarer å besvare noen av mine spørsmål? Jeg kjøpte ny bil for å unngå slike problemer jeg og min familie opplever nå.

Mvh

Tor Løvstad tlf 976 476 69 torlovstad@hotmail.com