Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Oljeforbruk og sprukket topp

Hei! Har en -01 modell, som er godt vedlikeholdt, og fungerer meget bra. Problemene viser seg i ettertid å ha startet ved verkstedskifte til Sulland på Tiller i -13. Skal forsøke å gjøre dette kort, og starter med verkstedtime den 16.06.-15, da p.g.a. at kjølevæsken minket. Kilometerstand 299377. Fikk beskjed om at termostathuset var sprukket. (Har faktura på at dette ble skiftet 27.07.) Kjølevæsken minket også etter skiftet av termostathus, og den 19.11.-15 ble den levert inn igjen, med melding om at problemet nå var defekt topp-pakning. Toppen ble levert inn for gjennomlysning, og det ble bekreftet sprekk langsgående i hele toppen.Km.stand 308620 Etter å ha fått igjen bilen, ramlet slangen av termostathuset. Flensen som slangen tres inn på var delvis borte, og jeg fikk ikke montert på slangen igjen. Det var heller ikke et nytt termostathus, som jeg hadde betalt for den 27.07. Min påstand ovenfor verkstedet, er at toppakningen allerede den 16.06.-15 var defekt. Min påstand er også at toppen på det tidspunktet mest sannsylig ikke var sprukket. Har hatt bilen i 10 år, og oljeforbruket har aldri vært et tema. Km.stand ved kjøp, 157.000 Før toppen ble skiftet, var oljeforbruket ca.6-8 liter pr år, og kjørelengden er ca.20-25.000km. Etter skiftet, er oljeforbruket ca.0,87L.pr.1000 km. Både før og etter skiftet av topp, er det meget gode resultater på kompresjonen. Dette er bekreftet av Sulland Tiller og GS-Bildeler i Trondheim. Har konfrontert Sulland med oljeforbruket, og hvor jeg har vært inne to ganger for å tappe, kontrollere og fylle på ny olje, rense motoren med Omega 909, samt endret type olje fra 0W-30 til 10W-40. Dette har ikke endret forbruket. Det høye oljeforbruket får jeg nå forklart fra Sulland, er på grunn av slitte oljeringer. Forklaringen er at toppen er helt tett, og trykket presses ned i motoren. Det blir også forklart at dette er helt naturlig på motorer som har gått så langt. Jeg forespurte Sulland før skifte av toppen, om de kunne se over bilen, og eventuelt se om det var noe som var åpenbart skulle tilsi at å repare motoren var ufornuftig. De skulle tross alt ha kr.65.000,- for jobb og deler. (Forstår i ettertid at dette muligens er særdeles rimelig, da de krevde kr.94.800,- da den skulle hentes.) Jeg fikk da beskjed om at bilen var i god stand, og muligheter for å ha bil i mange år var tilstede. I tillegg til det høye oljeforbruket, er det hvitt skum opp under påfyllingslokket, både til oljen og kjølevæsken. Jeg var innom Sulland dagen etter dette ble oppdaget, men de bekrefter at dette kun er kondens. Er kjent med at skifte av topp på BMW sine seksere er meget skjeldent. (Har tidligere hatt en 735i, sønnen har hatt en 323i, og i tillegg til X5'en har jeg en X3 med 3.0 Diesel. I tillegg har jeg hatt en K100, og har nå en K1200RS. Er for det meste godt fornøyd med bil- motorsykkelmerket, men mener her jeg er lurt og overkjørt av Sulland på Tiller. Er dette noe du kan ha en kommentar til meg på? M.v.h. Harald A. Rabben

Antall visninger