Revisjonshistorikk [tilbake]

VW som ikke blir varm ved kuldegrader

Jeg har hatt bilen min på verkstedet fordi den ikke blir varm når det er kaldt ute. Jeg kan dokumentere at jeg har kjørt bilen 12 km og parkert den, for å så hente den igjen etter en time igjen og kjørt den i 25 min og 15 km, og bilen har klart og opparbeide seg 5 grader i kupeen ved - 15 grader ute. Bilen klarer ikke å tine is på frontvinduet etter 20 min på tomgang ved -15 grader ute. Jeg er nødt til å skrape vinduet på innsiden av vinduet,

Verkstedet har uttalt dette: "Har snakket med mekanikerne på Volkswagen nå, og de sier at det du beskriver er helt normalt. I den ekstreme kulden vi nå har så tar det veldig lang tid før bilen blir varm. Husk at det er 150 kg jern som skal varmes opp først, og med dagens moderne biler med veldig lavt forbruk blir det svært lite igjen til spillvarme. Når du kjører blir alt også avkjølt av fartsvindene og da tar det lang tid. På tomgang produserer bilen knapt noe varme, og i -16 grader vil du ikke oppnå mer enn kanskje 20-25 grader motortemperatur på 30 min, og det er ikke nok til å varme kupeen.

I slik kulde som vi har nå har er man avhengig av en tilleggsvarmer eller en motorvarmer for å få rask varme. Motorvarmer med kupevarmer koster kr. 5990,-

Vi har justert motorstyrenheten din i henhold til en TPI for å avhjelpe det man kan der, men det er ikke nok varmeproduksjon i den kulden vi har i disse dager.

En liten trøst til slutt, kulden varer ikke mange dagene til i følge yr.no. Når vi er nede på 5-6 kuldegrader fungerer alt mye bedre igjen."

Stemmer denne uttalelsen?

Jeg godtok ikke denne uttalelsen, og jeg dokumenterte overfor verkstedet at ved start har jeg -8 grader inne i bilen. etter 5 km har jeg -2 grader i kupeen etter 10 min kjøretur har jeg 0 grader i kupeen, etter 25 min kjøring og 2,0 mil har jeg 5 grader i kupeen. Høres dette normalt ut?

De tok inn bilen for å feilsøke litt til, hvor verksted kom med en tilbakemelding om at bilen skal være slik, og at det er et kjent problem fra fabrikken at disse motorene ikke blir varm. De sier også at kjøre mønsteret mitt er feil, at jeg må kjøre motoren på 2500-3000 rpm når motoren er iskald for å få opp motortempen. Er dette sunt for motoren med tanke på viskositet på oljer og slikt? De skylder også på Euro 5 kravet om utslipp. De sier at disse motoren er så strupet inn at de ikke klarer å produsere varme.

Jeg skal få dokumentasjon fra fabrikken om at det er kjent feil med disse motoren, kanskje dere bør skrive en artikkel som advarer folk mot at disse motoren ikke er egnet for nordiske forhold, i tilfelle en barnefamilie kjøper en bil med 1,4 tsi?

Er det rettferdig å betale 3300,- for disse verksted timene når det er en kjent feil hos fabrikken at disse motoren ikke blir varm etter -8 grader?

Antall visninger