Revisjonshistorikk [tilbake]

Hvilke medlemskap i hvilke organisasjoner gir rabatter ved kjøp av bil i butikk?

Hei

Du som jobber med Broom har sikkert peil på mye når det gjelder bil. Også det med rabatter ved kjøp av bil i butikk for medlemmer i forskjellige organisasjoner.

Jeg har fått med meg at som medlem av Sportsklubben Njård så fikk man i 2013 (og kan hende også i dag) pene rabatter ved kjøp av enkelte BMW / Volvo / Ford hos Bilia på Økern og Fornebu. Søkte litt rundt på nettet og leste om det på www.njard.no/Article.aspx?aID=6383&article=56680.

Jeg har også fått med meg at som medlem av Norges Bondelag så kan man også få pene rabatter på pene nye biler. Hørte om en helt vanlig kar på Jæren som hadde meldt seg inn i Norges Bondelag og som vipps fikk 25.000,- i rabatt på ny bil. Og når jeg søkte på nettet i dag så kom jeg over fordelsprogrammet Agrol (som bl.a. gjelder for medlemmer i Norges Bondelag) hvor man som medlem av en av organisasjonene de representerer kan få pene rabatter bl.a. på biler og andre produkter fra BMW - Hyundai - Kia - Mercedes-Benz - Mini - Mitsubishi - Nissan - Peugeot - Renault - Volvo - Dekkmann - Vianor. Men da må man være medlem av en av organisasjonene de representerer og i tillegg ha noe "storkunde-greier" som jeg ikke fant ut noe mer om men som jeg nå nettopp sendte dem en epost om. Les mer på https://agrol.no/avtaler/bil.

Men det må da finnes andre typer medlemskap i organisasjoner / foreninger / klubber hvor man kan få pene rabatter på nyere bruktbiler eller helt nye biler fra butikk?

Og i Vestfoldbyene så er det en bilbutikkjede "BilService" som tilbyr 25.000,- i "vraking" av gamlebilen bl.a. hvis man kjøper ny Renault Zoë og Renault Kadjar. Men da må jeg over fjorden til Vestfold. Les mer på http://www.bilservice.no/renault.352385.no.html. Men det må da væra butikker i Oslo eller Akershus / Østfold som også tilbyr noe lignende?

Jeg bor i Indre Østfold og reiser 4 dager i uka i snitt til Oslo i jobbsammenheng. Så vet dere om butikker i Oslo/Akershus/Østfold som tilbyr lignende "vrakpant" for nyere eller helt nye elbiler så blir jeg glad et tips... For med trygd og deltidsjobb så er det om å gjøre å spare penger. Og får jeg et knakende godt tilbud på elbil i stedet for å ta bussen til og fra deltidsjobben i Oslo 4 dager i uka og i stedet for å bruke muligens rundt 10.000,- på gamlebilen (2001-modell Ford Focus som jeg allerede har brukt en del penger på de siste 2-3 årene) for å få den EU-godkjent så er ny bil noe jeg vurderer. Men det økonomiske regnestykket er viktig. En elbil sparer meg for 50 kroner daglig i AutoPass hvis jeg skal kjøre til og fra jobb (noe jeg ofte prøver unngå ved å ta bussen som koster 80 kr hver vei for trygdede eller toget som koster 65 kr hver vei for trygdede). En elbil kan jeg lade hjemme og gratis på div. offentlige steder i Oslo pluss flere steder underveis mot betaling. Og skal jeg betale for lading underveis til eller fra jobb så vil vel en dags forbruk komme på 60-70 kroner. Eller tilsvarende det jeg bruker en vei til jobb.

Dessuten så slipper jeg å være engstelig for at noe skal ryke og bli veldig dyrt på en ny bil, om jeg ikke selv er uheldig. Selv om pålagt kilometerservice selvsagt ikke nødvendigvis er gratis.

Derfor vurderer jeg kun elbil. Men den trenger ikke være ny bare den har nok rekkevidde og helt grei komfort. Prøvde nettopp en Peugeot iOn fra Bertel O Steen Økern natta over, den feila på rekkevidden når jeg simulerte iskald vintermorgen med 25 kalde grader ute. Jeg kjørte fra Oslo og hjem (drøye 6 mil) og med full varme i kupeen i 4-5 mil. Da kom varslinga på og jeg slo av varmen etter ca 5 kjørte mil. Og etter drøye 6 mil så stoppa den. På motorveien. Kun 2-3 km unna nærmeste Statoil med ladestasjon. Så jeg måtte ringe NAF hvor jeg er medlem og få transport siste biten. Bare drøye 3 km hjemmefra. Så Peugeot iOn bestod ikke rekkeviddetesten min, som simulerte dritkald vintermorgen med frost på ruta og frostrøyk hos sjåføren.

Peugeot påstår at iOn skal klare 12-13 mil ved pen kjøring på pene veier i pent klima... Men nå har både Renault og Nissan og flere andre kommet med biler de påstår skal kunne passere 20 mil på en ladning ved pen kjøring på pene veier. Til 50 til 100.000,- mer enn en ny Peugeot iOn som starter på 140-150.000,-.

Men ved å være medlem av en eller annen organisasjon og evt også tilby dem å overta gamlebilen min (som ikke er verdt stort slik den står nå) så bør jeg vel kunne oppnå pene rabatter på nye elbiler jeg også? Eller hva tror du, du som er bilekspert?

Send meg noen tips på hva du vet innen dette feltet da vel!

Sparer jeg nok penger så handler jeg gjerne hos en bilbutikk i en annen del av landet bare jeg kan få samme garantier og service når jeg bor i Østfold og jobber i Oslo... Skal alltids kunne finne en rute med nok ladestasjoner underveis til å komme meg hjem til Indre Østfold uansett om jeg må handle på Vestlandet eller i Trøndelag eller på Sørlandet...

Vennlig Hilsen Karl-Kristian Skreppvin Teknisk@MinneButikken.no

Antall visninger