Heisann Benny! Jeg har et problem med min gode gamle Volvo 244 DL fra 1979 som jeg tenkte du kanskje kunne hjelpe meg litt med, jeg er dessverre litt for ung så jeg kan ikke så mye om så gamle biler. Egentlig er det to problem. Det ene er at hvis jeg tar choken helt inn vil den ikke gå på tomgang selv når motoren er varm. Jeg må dra den ut ca en cm, kanskje litt mer for at den ikke skal stoppe på tomgang. Noe jeg tror er et helt annet problem, som har oppstått i senere tid er at når jeg starter den virker det som dun fjusker, tenner kanskje ikke på alle sylindrene. Etter et par minutter og litt rusing går den fint til den er begynt å bli god og varm, da stopper den igjen, og vil ikke la seg starte før etter noen minutter. Da går den bare en kort stund før den helt uten forvarsel dør ut i løpet av 3-4 sekund. Rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger er av nyere dato. Motoren ble satt i for et par år siden og stiften kan ikke ha vert gammel da, ser ny og fin ut. Problemet med tomgang uten choke har vært der siden det ble byttet motor, det at den stopper har oppstått senere. Motoren er lik som den som sto i originalt.
Jeg har gjort meg noen tanker om hva som kan være årsaken(e) til problemene. Det at den ikke går på tomgang uten choke mistenker jeg at skyldes forgasseren, en dårlig pakning eller noe, kanskje feil justert tenning?
Stoppeproblemet tror jeg har med tenningen å gjøre da det lukter bensin av eksosrøret når jeg prøver å starte igjen. Kan det være at coilen slutter å virke når den blir for varm og funker når den får kjølt seg litt ned igjen? Har også hørt om en kondensator som kan skape trøbbel men vet ikke hva den er til eller hvilke symptomer man får hvis den tuller seg. Setter stor pris på å høre din mening om dette, du har jo etter hva jeg har forstått skrudd en del på disse bilene. Vil også benytte anledningen til å takke for en god og nyttig spalte og side forøvrig. Mvh