Revisjonshistorikk [tilbake]

Sharan har AdBlue, men må likevel kalles inn?

Hei. Jeg har en VW Sharan, produsert august 2012. Denne er utstyrt med AdBlue-tank (riktignok med påfylling av dette konsentrerte urinstoffet inne i bilens bagasjerom(!!!) ). Dermed har den vel samme type rensesystem for NOx som lastebiler og busser hvor det ifølge TØI fungerer meget bra, og nettopp det som VW er kritisert for ikke å ha på sine biler. Likevel er det litt mistenkelig at AdBlue-tanken er full nå. Jeg har fylt bare 23 liter siden bilen var ny, den har kjørt 53 000 km, og jeg vet ikke om tanken var full da bilen var ny. Er det normalt at det er så lite forbruk av AdBlue? Kan det være en svindel her også? (At bilen bare tilsynelatende har dette rensesystemet?)

Kommentar til Jan Erik Larsens utspill om at VW ikke forurenser mer enn sine konkurrenter, men bare har jukset bittelitt med tallene:

Ifølge avisartikler den siste tiden er det 10 til 40 ganger mer utslipp fra VW enn oppgitt. Og visstnok 10 ganger mer enn sine konkurrenter. Det bør ikke bagatelliseres! Dette står det i en NRK-artikkel: ( http://www.nrk.no/norge/volkswagen-importor-kan-ikke-gi-gronn-garanti-1.12581685 )

"Skyhøye utslipp i Sverige Ifølge den svenske avisen Dagens Industri viser tester at biler fra Volkswagen og Audi som er berørt av programvare-jukset slipper ut opptil ti ganger så mye nitrogenoksider (NOx) som konkurrentene BMW, Mercedes-Benz og Chevrolet.

Norge ble i dag dømt i EFTA-domstolen for å ha for dårlig luftkvalitet i de største byene i Norge. Utslipp av NOx er en viktig årsak."

Antall visninger