Revisjonshistorikk [tilbake]

Volvo v60 d6 vs Lexux ls 600hl

En tanke som slår meg bare mer og mer. Visst er begge hybrider, Volvo sin nye d6 rekke 5 2.4liters twin turbo. Den yter 220hk og 440 Nm. Og en elmotor på 68 hk og 200 Nm som er koblet til bakhjulene. SAMLET EFFEKT er 288HK og 640 Nm, rekkevidde ca 50km og et blandet forbruk på ,018 pr.mil. KILDE . nye topp gear magasin i handelen nå

Så Lexus 394 hestekrefter De åtte overkvadratiske sylindrene (94,0 x 89,5 mm) produserer 520 newtonmeter ved 4.000 omdreininger og hele 394 hestekrefter ved 6.400. Det betyr at vi snakker om drøye 79 hestekrefter per liter slagvolum, noe som er et ganske friskt effektuttak sammenlignet med de fleste andre selvpustende V8-motorer. Mercedes-Benz tar for eksempel ikke ut mer enn snaue 71 hester per liter av sin relativt nye 5,5-liter (388 hk). 445 hestekrefter Det mest geniale med hybridløsningen er imidlertid at denne gir mulighet for å ta vare på energi som i alle andre biler kastes bort i form av varmeutvikling. Med en LS600h trenger man ikke å ha like dårlig samvittighet når man tråkker gasspedalen i bunn. Så snart man slipper gasspedalen omdannes nemlig store deler av den oppnådde bevegelesesenergien til batteristrøm, som i neste omgang kan bidra til å avlaste bensinmotoren.

Men LS600hL har ikke en h i navet sitt for ingenting. H står for hybrid, noe som betyr at bilen også kan hente krefter fra en elmotor. Sistnevnte, som i sin tur henter energi fra et kraftig 650-volts nikkelmetallhydrid-batteri (NiMh), skal i ifølge Lexus evne å levere hele 224 hestekrefter og 300 Nm.

Det betyr imidlertid ikke at LS 600hL kan skilte med 618 hestekrefter og 820 Nm. Lexus oppgir at de to kraftkildene til sammen produserer 445 hestekrefter og 520 Nm, noe som betyr at elmotoren i praksis bidrar med 51 hestekrefter.

V8 gir i følge kilden (Din side test) 520 Nm Og ved fullt gasspådrag hvor også el motoren drar på er der ingen ekstra Nm fra den. 520 Nm TOTALT ?? Men alikevel??? blir den tregere og tregere ved testing 0 - 100- Kraftoverskudd Men LS600h er ikke bare en miljøvennlig bil. Den kan samtidig friste med kjempekrefter. Akselerasjonen er voldsom, ikke minst fra høye hastigheter, og bilen skaper en opplevelse av et veldig kraftoverskudd. Denne opplevelsen underbygges av en uvanlig kvikk gassrespons. Den raske gassresponsen skyldes delvis den moderne, selvpustende V8-motoren. Men også elmotoren fortjener nok en stor del av æren. Elmotorer har langt raskere responstid en forbrenningsmotorer, noe som merkes godt i denne bilen.

Viktig batteri Vi tror nok imidlertid at 6,3 sekunder til 100 er litt vel optimistisk - våre uhøytidelige øvelser endte oftest på feil side av 7,0-tallet.

I sammenheng med disse øvelsene gjorde vi forøvrig en interessant oppdagelse. Etter gjentatte øvelser begynte det å bli svært lite strøm igjen på batteriet, noe som inspirerte oss til å forsøke å tømme det helt. Helt tomt ble det aldri, men etter hvert oppdaget vi at 0 til 100-tidene ble stadig svakere og til slutt endte vi opp på nesten 10,0 sekunder. Dette viser at batteri og elmotor ikke bare har en funksjon når målet er å spare drivstoff, men også i høyeste grad bidrar til å skape fartsøkning. ( KILDE DIN SIDE TEST 2008 )

Håper Du kan svare på dette Benny

mvh Rolf i Ålesund

Antall visninger