Revisjonshistorikk [tilbake]

Hvorfor er biler med mange seter som Caravelle så sinnsykt dyre?

Koster jo fra 750 000kr og oppover for en vanlig Caravelle, lang type. Og da er det mindre utstyr standard enn i en Huyndai i20. Har en bakke der vi bor, så 4x4 hadde jo også vært greit. Men da stiger prisen enda mer..

Dette er jo latterlig. Vi har 6 barn, og har bruk for en slik bil - men med avgiftene i Norge så skjer ikke det. Å nei.. vi har ikke penger til en Tesla, og de er uansett for små. Har bruk for å ha med 2 barnevogner i tillegg til eventuell feriebagasje. Så de små knøttebilene er ubrukelige. Har 3 barn i bakovervendt barnestol, en i vanlig barnestol og en med pute. Kun 1 barn er stort nok til å sitte i vanlig sete. Vi kjører en 21 år gammel dødsfelle med gammel og forurensende diesel nå. På vinteren når den er kald røyklegger vi nabolaget, som når man starter opp en gammel dieselsjekte som har vært satt inn med foggingspray. Siden jeg kan fikse på Caravellen i det uendelige selv, og kan kjøpe bildeler på Ebay - så ser det ut til at vi kommer til å ha den noen år til. Men det er jo helt latterlig. Ingen bil over 10 år burde vært på veien. De skulle vært spiker.

Hadde jo vært greit at vi kunne kjøre en sikker moderne bil. Hvorfor skal vi bli økonomisk straffet for å ha flere barn? Ille nok at det koster nesten 10 000kr for årskort i svømmehallen, som vi må ha - siden skolen ikke har vann i bassenget sitt. Eller hvordan høres det ut med 800kr for å være på familiefilm på kino? Før brus og godteri.. Vi har med andre ord MER enn nok å betale for, om vi ikke skal bli flådd på bilkjøpet også. Elektrisk variant av en slik bil finnes ikke, og innen det kommer - så er det avgifter på de også..

Vår bil har ikke NOE utstyr som er standard på nye biler. Vi har ikke ABS bremser, og selvsagt ikke ESP. Hadde vært greit for oss, og andre på veien - så de ikke får en 1,7 tonns Caravelle i siden.. Det vil si.. den veide vel ca 1,7 tonn FØR vi la på en haug med kg i sparkel, glassfiber, sveising mm. Vi har ikke airbag.. noe sted. Ikke sidekollisjonsputer, ikke "gardiner".. no nothing. Sikkert veldig bra for sikkerheten. Automatiske beltestrammere har vi ikke.. Det ramlet av rustbiter på størrelse med knekkebrød.. både i størrelse og tykkelse.. fra støtfangeren bak på bilen. Brukte en sommerferie på å kappet bort alt som var rustent, og sveiste på en H-bjelke i 8mm stål bak. Langs kanalene sveiste jeg i hele bilens lengde et vinkelstål med 8mm tykkelse. Sviste på nye innerskjermer og "front" på bilen. Kommer greit gjennom EU kontroller etc - men må jo veie seriøst mye mer enn når den var ny. Eksosanlegget (selvsagt uten katalysator og partikkelfilter) sveiste jeg opp i syrefast står. Men jeg har ingen interesse av å bruke fritiden som mekaniker og platearbeider. Hvorfor må vi betale det dobbelte for en slik bil?

Når vi bytter vil så skjer en av to ting. Vi kommer til å kjøpe to bilder, og kjøre med to biler til alt vi gjør. Det er jo LANGT billigere, og forurenser mindre enn å ha EN bil. Det er jo logisk.. not. Hadde barna vært eldre og hatt lappen, så kunne vi kjøpt 5 Ford Ka, for summen av en ny Caravelle.. og det hadde jeg gjort bare for prinsippet.. Dette føles SÅ urettferdig.

Det mest sansynlige er at vi kjøper en minibuss. Kanskje til og med en stor 17 seters minibuss. Så har vi plass til flere. De er jo flere hundre tusen kroner rimeligere enn en Caravelle. Ingen som er vel bevart kjøper en Caravelle eller tilsvarende biler pga de "gode, sporty" kjøreegenskapene, eller fordi de går så stille. De kjøper de, fordi de har et behov. Vi har to vennepar som kjører minibuss nå. Vi blir de neste. Det forurenser jo sikkert mindre enn en Caravelle... Får se det positive på det. Når de er i Sverige og handler, så bestiller de på forhånd hva de skal ha, og får varene ferdig pakket på pall, og levert rett i bilen.

Antall visninger