0

Har en stratus 2,5 lx 1995 mod (288.000 km)bilen er strøken og rustfri og i meget god stand,er meget godt fornøyd med bilen,har eid den i 3,5 år nå h

spurt 2013-01-21 12:35:32 +0200

Hei! Har en Stratus 2,5 LX 1995 mod (288.000 km) Bilen er strøken og rustfri og i meget god stand, Er meget godt fornøyd med bilen,har eid den i 3,5 år nå helt uten noe som helst problem inntil nå Den starter ikke i minusgrader,enda jeg har skiftet bensinfilter,tømt tanken og fylt på ny bensin med kondensfjerner. Står bilen inne ett døgn i varme så starter den øyeblikkelig å går meget fint ute også i 20 minus helt til jeg stopper den,den kan da stå ca. i 2 timer så er den like død som før: Pumpa går ikke! Rart dette att pumpa går bare veg plussgrader! Hva kan dette være? Mvh B V L

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2014-06-18 05:05:13 +0200

Du skriver at pumpa går ikke når bilen har stått ute og blitt like kald som sine ytre omgivelser, men pumpa går om du lar bilen få komme inn i + registeret og da går etter ditt utsagn pumpa(regner med at det er bensin pumpa du henviser til)Like fint uavhengig av utetemperaturen, så jeg vil med min erfaring ikke mistenke at det er noen feil på bensin pumpa di. Jeg vil sette en knapp på at du har en feil på en sensor som styrer kaldstartfunksjonen, for bensinpumpa den skal først begynne å gå i det samme som motoren gir styreenheten beskjed om at nå er jeg i gang og styreenheten sender puls som starter bensinpumpa og pumpa skal ikke gå om ikke den får signal om at motoren er i gang.Ett lite summ i det man vrir om tenningsnøkkel til siste pos før start er helt normalt men selve pumpa skal uansett ikke starte å gå før du har vridd om til start og motoren har oftest et signal fra veivakselsensor/Kamakselsensor som forteller styreenheten om motoren er i gang og dette gir som nevnt signal til pumpa om å gå,så jeg ville først sjekket bensintrykket ved både + og - grader kun for å sjekke om det står trykk på fuelsystemet ditt uansett temperatur.(Dette er jeg 99% sikker på at det gjør og uten å være utdannet på dine type motor så vil jeg med stor sannsynlighet si at du har en kranglete tempsensor som forårsaker det du definerer som at pumpa ikke går.En kjapp diagnose vil i 90% av tilfellene gi deg et svar på problemet ditt og jeg vil bli meget overasket om selve bensinpumpa skulle være synderen som gir deg kaldstartproblemer.(Bensinpumpa sitter ute og vil om det du skriver ang pumpa og kulde, ikke ha fungert når du etter å ha stått i + grader og kommer ut i - grader og om pumpa skulle ha en feil så ville den stoppa å gå i det du kom ut i kulda og det at den går uten prob så lenge du har startet opp i + grader er det jeg henger min teori på og jeg er rimelig sikker på at bensinpumpa er ok ,men at du har en funksjonsfeil som gjør at motoren ikke får rett blanding ved start i kulda, eller att en av tempsensorene ikke er med og gir et signal om som ligger så langt utenfor de parameterverdier som er programmert inn som verdier i styreenheten for motoren din og nå vet ikke jeg om du har sjekket om du har gnist på pluggene ved kald motor, men sjekk ut dette ved anledning og har du gnist så vil en liten sprut med startgass gi deg en kjapp indikasjon for om du har gnist så vil du høre at motoren slår etter på startgassen og om så skjer så er det stor sannsynlighet for at du har en tempsensorfeil(Eventuelt en Luftmassemåler som er på vei inn i dødsriket og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar