0

Jeg skifter jobb og begynner for meg selv snart  i en jobb som blant annet krever at jeg må kjøre rundt med ganske mye tungt utstyr. bor i bodø, så

spurt 2011-03-25 12:44:58 +0100

Hei Benny. Jeg skifter jobb og begynner for meg selv snart  i en jobb som blant annet krever at jeg må kjøre rundt med ganske mye tungt utstyr. Bor i Bodø, så firehjulstrekk er en stor, stor fordel.

Arbeidsbilen trenger strengt tatt ikke mer enn to seter, og nå har jeg kommet over en bil som virker nesten perfekt. 2004 Chevrolet Tahoe med 299-hesters bensinmotor. Den har bare gått 84 000 kilometer og prisantydning er 215 908. Kan ikke skjønne annet enn at det er ekstremt mye bil for pengene. Lurer på om du synes dette er et godt kjøp? Er det noe spesielt jeg bør se opp for? Denne bensinmotoren er jo tørst, så jeg tenker eventuelt å bygge den om til gass. Er det en grei og kurant sak? Hilsen Hans Peter

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-03-25 12:46:20 +0100

Hallo Hans Petter!

Ja Tahoe er slett ingen dum bil det. Som du selv er inne på dette er MYE bil for pengene og jeg hadde selv en 2002 modell for noen år tilbake. En bil som jeg på en måte savner men på den annen side er gald for at jeg er kvitt.

Når det gjelder trekkraft, plass, komfort og farmkommelighet så er dette en bil så å si uten sidestykke – der er den bare helt rå!

Det laveste forbruket jeg klarte å måle på min var på pen langkjøring tur – retur Åndalsnes – Oslo. Da gikk den på 1,55 l/mil. Det skal legges til at jeg hadde litt feite hjul, noe som jo trekker forbruket opp. På vinteren og med småkjøring så bør du budsjettere med 2 l/mil, minst.

5,3-liters bensin V8-eren er en god motor, med lite feil og tull. Men med ettermontert gassanlegg (i alle fall de litt eldre) så kunne disse by på problemer. Gass har høyere forbrenningstemperatur enn bensin og brente ventiler var ikke uvanlig. Ofte lyser ”motorlampa” også med feilmelding om for mager blanding og tenningsbank.

Du skal kjøre MYE og ha et langsiktig perspektiv på bilholdet før det lønner seg å ettermontere gassanlegg. Tror fort du må betale 35 000 kroner for et skikkelig gassanlegg nå – da kan du fylle MYE bensin for de pengene – selv på en Tahoe…

Når det gjelder kvaliteten ellers så er bremser og forstillig en svakhet. Defekte hjullager og ABS-sensorer er også en gjenganger. På min bil fikk jeg en skikkelig syngelyd i differensialen etter bare 75 000 km – heller ikke det er uvanlig.

Skal jeg prøve meg på noen konklusjon så må det bli at hvis du kan leve med litt høye driftskostnader, er inneforstått med bilens svakheter og i tillegg har behov for en skikkelig bamse-bil så er Thaoe en grom bil! De aller fleste Tahoe-eiere elsker bilene sine…

Ønsker deg lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger