Som kjent har Benny vandret over til annen jobb i NAF....trist men sant....! Ja, jeg har kontakter i Møller-systemet som helt sikkert kan svare....noen av dem kjenner jeg så godt at de ikke ser en annen vei og later som de ikke har hørt hva jeg spør om også....men jeg bryr dem ikke på en fredagskveld. I ditt sted ville jeg ringt over til Møller Forus, spør etter en kjekk kar som heter Terje ved verkstedet - han sitter i den koordinerende delen av systemet - han kan gi et kvalifisert råd både ifht å kjøpe Enyaq, og slik jeg kjenner ham, er han svært godt oppdatert på kjente feil ved de bilene som går gjennom verkstedet. Han sitter også slik til at han har tilgang til informasjon fra sentralt hold. Om han mot formodning ikke kan svare, vet han hvem som evnt kan svare. Når det gjelder leveringstider osv, er det et kjent forhold at det har vært - og er - store problemer med både forsyniningskjeder generelt og underleverandører i Øst-Europa spesielt.
Det som ikke er like kjent er at dersom det er lang leveringstid på en gitt reservedel, eksemplevis en elektrisk motor, ja da kan ting virkelig ta tid om det ikke foreligger en bekreftet leveringsdato. Det er så enkelt som at den amerikanske handelskrigen mot bla den russiske føderasjon har ført til både leveringstopp av kritiske innsatsfaktorer til industrien i hele EU og fuill stans i produksjonen av deler hos russiske underleverandører. Noe kynisk sett, EU regnet neppe med de problemene og de enorme kostnadene det ville føre med seg når man diltet holdeløst med i denne handelskrigen. Det kan man selvfølgelig mene mye om, men vi må uansett forholde oss til konsekvensene. Bedre blir det ikke av at VAG hadde flere underleverandører i Ukraina.
Sånn bortsett fra dette, leverer jo VAG generelt og Skoda spesielt feiende flotte biler. Med litt flaks har man løst motorproblemet på biler som leveres fra nå og fremover, det er et av de spørsmålene du bør ha på lista. Og ser det svart ut, kan du jo bare sitte på gjerdet en stund og se hva som skjer, ikke sant? Du har antagelig en bil fra før, det vil ikke være noen stor greie å vente et år eller tre med å bytte en ut, gitt at den er i alminnelig grei stand. I ditt sted ville jeg kanhende også sett i retning av Toyota og Lexus. Ja, man har hatt et rekkeviddeproblem, men du er selv ekspert på dine behov, ditt kjøremønster. Jeg tenker at elbil uansett har så kort rekkevidde at det er til å grine av, selveste Tesla X har knapt nok like mye rekkevidde som jeg har på reservekanna til dieselbrenneren min!
Greit nok, også Citroen og Peugeot kan være et alternativ, om ikke AWD er et ufravikelig krav. Står AWD på lista - kanhende Nissans nye SUV eller Ford Mustang kan være et alternativ? Ja, jeg har kjørt VW i noenogtredve år, og jeg er heftig begeistret ... (more)