0

El eller fossil til småbarnsfamilie i Oslo

spurt 2023-06-01 09:04:18 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Vi er en småbarnsfamilie i Oslo som trenger ny bil (2 voksne+2 barn under 4 år) og står i spagaten mellom valg av drivlinje. Vi kan lite om bil og har heller ikke lyst til å bruke alt for mye penger på dette i denne fasen av livet. Vi bruker bil først og fremst i helger og i ferie, sjelden i ukedager. Det viktigste for oss er at bilen er trygg og at vi får med oss alt vi trenger av bagasje.

Vi ser på to alternativer; enten en pent brukt Tesla Model 3 LR eller en kompakt SUV f.eks. Mazda CX-5 2,2D. Model 3 er kanskje ikke den optimale familiebilen, men med en skiboks på taket mener vi det kan tilfredsstille behovet. Det er flust av biler til salgs da mange ønsker å selge før nybilgarantien går ut og etter at Tesla dumpet prisene så er disse også overkommelige (ca. 300k). Vi er avhengige av god rekkevidde da vi vil kunne kjøre over til Vestlandet vintertids. Det andre alternativet, f.eks. en brukt Mazda CX-5 2,2D, vil kanskje i større grad passe lommeboken (ca. 150k) og behovene til familien, men dette vil da være en eldre bil som har gått lengre og kanskje trenger mer vedlikehold.

Da det i Oslo for alvor satses på utslippsfrie kjøretøy føles det å kjøpe fossilbil i 2023 som å gå baklengs inn i fremtiden. Det er ennå en stund til det blir innført nullutslippssone for personbiler innenfor Ring 1/Ring 2 (mulig 2027), men dette er en utvikling som kommer. Burde vi rett og slett ta grep og omstille til elektrisk bil når vi likevel må ha nytt kjæretøy, selv om dette koster det dobbelte av hva vi har lyst til å bruke på bil? Det føles helt klart mest komfortabelt for lommeboken å kjøpe en eldre fossilbil, det er en mindre investering, men med høyere månedlige driftsutgifter. I og med at vi føler vi bruker bilen lite så utgjør ikke dette mye for oss på månedlige kostnader, med mindre noe på bilen ryker.

Vi er med andre ord veldig usikre på hva vi burde gå for, og setter stor pris på gode råd og innspill!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-06-01 16:18:09 +0100

Ja, som vi vet, norske politikere kappes om å være "verdensmestere" på vanlige folks bekostning, det kan komme mye rart! Når det gjelder Oslogryta spesifikt, er det leeeeenge siden trafikkmengden oversteg metningspunktet, min subjektive oppfatning er at det eneste rette hadde vært totalforbud mot privatbilisme innenfor Ring 3 og en storsatsning på offentlig transport, med gratis eller sterkt reduserte priser for de reisende. Men hva det ender opp med, se det gjenstår å se, norske politikere er også verdensmestere i å finne opp nye avgifter og håve inn enorme summer fra....vanlige folk. Om jeg hadde vært så uheldig å bo i Oslo-gryta, ville jeg reist kollektivt i størst mulig grad - politikerne gjør jo alt de kan for både å melke bilistene og gjøre det så utrivelig som mulig å bruke bil så alikevel!

Vel, nå tenker jo dere i retning av å eie en bil. Gi beng i frykten for fremtiden og vurder i forhold til kjøremønster og behov i dag og i overskuelig fremtid, si innenfor en 5-6 års horisont, og tatt det derfra. Om dere kjører veldig lite, er det kanhende like greit med leiebil, evnt en bildelingsordning? Kfr at bil er definert som luksus i Norge, det koster flesk, uansett hvor lite man måtte kjøre, det er dyr moro, også for de som går for en relativt rimelig bruktbil. Vær også klar over begrensningene med elbil: stikkord tllatt totalvekt, tillatt nyttelast, tillatt taklast og ikke minst, tillatt hengervekt. Uten at jeg har de forskjellige modellene i hodet, det er mange elbiler som har tallet "0" som taklast hhv hengervekt. Dernest har f.ex selveste Tesla Y frem til iallefall mars i år hatt en tillatt nyttelast som er snaue 100 - ett hundre kilo - mindre enn en kompakt bil som VW Beetle - eller mer kjent - VW Golf! Det står også "0" på tllatt taklast - og vær du sikker på at SVV og Polititiet kommer til å slå ned på dette etterhvert! Tenk også tanken på "hvorfor i alle dager velge Tesla"? Det finnes flere gode alternaver som kan være verdt å vurdere. Jeg tenker f.ex på Citroen hhv Peugeot. Evnt Nissan Leaf av siste generasjon - ikke riktig like heftig, enn si oppskrytt, som Tesla, men helt greie biler som gjør det de skal år ut og år inn. En ting å ha i bakhodet med elbil er forøvrig DEKKDIMENSJON: feite lavprofildekk er rådyre, mest mulig standard dimensjon, minst mulig "feite" dekk kan spare dere for titusensvis over tid.

Dernest kommer dette med LADING inn i bildet: har dere mulighet til hjemmelading? Dette, og et kjøremøsnter der dere i stor grad kan benytte dere av hjemmelading, er en forutsetning for at det skal være en reell besparelse på drivstoffkostnadene, kfr det fkatum at kommersielle ladetilbud er dyre, dyrere og dyrest. Dere nevner også dette med "god" rekkevidde, vel, ingen elbiler har "god" rekkevidde, selveste Tesla X har omtrent like lang rekkevidde på en god dag som jeg har med reservekanna på dieselbrenneren min. I tillegg har jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2023-06-01 09:04:18 +0100

Sett: 71 ganger

Sist oppdatert: Jun 01 '23

Relaterte spørsmål

Antall visninger