Vel, en Corolla fra 1992 er definitivt IKKE på lista over biler som Toyota åpner for å kjøre på E10, skjæringspunktet ligger ved 1998 og oppover! Noen stor grunn til angst er det imidlertid ikke, E5 vil normalt sett inneholde mellom 0 og 5% etanol, det skal kunne gå greit. Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, men la verkstedet følge nøye med på evnt gummislanger i brennstoff-tilførselen hhv evnt lekkasjer fra pakninger i drivstoffsystemet.
Mange har også angst for bensinlekkasje og brann som en følge av gummislanger som kanhende sprekker, men normalt sett vil du kjenne lukta av bensin og reagere før det kommer så langt at det sier ka-poff. Derav også dette med å la verkstedet følge nøye med, det er egentlig ikke noen stor kostnad å evnt skifte slike slanger med slanger som tåler E10 om så skulle være. Men - uansett - E5 bør fungere helt greit. At det i en overgangsfase - kanhende over flere år - vil kunne stå E5 på pumpene for både 95 oktan hhv 98 oktan er helt naturlig, ting vil uansett ta tid. Nå er vi faktisk flere tiår etter resten av verden også på dette feltet, og der ute har det faktisk gått ganske greit, ha trua og fyll E5, verre er det ikke.
Jeg merker meg forøvrig at THansen - en bilrekvisitabutikk som finnes både her og der - har et tilsetningstoff som visstnok skal kompensere for ulemper som følger med etanol i drivstoffet. Verdt å legge turen innom ditt Toyota merkeverksted, evt THansen eller f.ex BilXtra og spørre seg for, be om et kvalifisert råd. Det kan være at en dash med dette godstoffet kan forebygge f.ex korrosjon i drivstoffsystemet. En forutsetning er i såfall at det SMØRER - ikke at det fungerer som kondensfjerner!!! Jeg har ikke fått sjekket dette tilsetningstoffet nærmere riktig ennå, og her som alltid, man hiver ikke sånt ukritisk på tanken, igjen - spør om et råd hos ditt lokale merkeverksted - de kan bilen din ut og inn. Uten å foregripe for meget, jeg vil anta at de sier "fyll E5, tut og kjør"!