Jeg ville umiddelbart satt av tid til å oppsøke verkstedet og forlangt en forklaring fra firmaets daglige leder....verken mer eller mindre. Som du er inne på, det er en alvorlig mismatch mellom de tidsangivelsen du nevner og den arbeidstiden man fakturerer deg for, dernest fremstår det som du antyder, som om det er en enda større mismatch mellom det arbeidet som skal være utført på denne tiden, og det som faktisk er mulig.
Uten å antyde at det er "same shit, another wrapping", i en annen tid, da jeg kjørte Volvo som tjenestebil, fikk vi jevnlig absurd høye fakturaer fra herværende merkeverksted. Det skal tilføyes at dette var i en tid med kortere serviceintercaller enn i dag og mer arbeid som skulle utføres, herunder sto ting som ventiljustering på serviceinstruksen, og lista over puinkter på fakturaen var lenger enn et vondt år. Når bilene gikk som et treskeverk og ellers oppviste mange indikasjoner på at man hadde hatt litt vel dårlig tid, begynte vi å sette merker i bla toppklokkboltene og sjekke enkeltpunkter....som olja....før og etter at bilene ble levert til service. Det viste seg at man ikke hadde rørt noe som helst av det vi merket, og når man til alt overmål presterte å knuse frontruta på en av bilene på service og føre det på regninga, ja da mistet denne forhandleren en kunde med noen hundre biler, både i form av nysalg og løpende service. Det endte faktisk med en dundrende konkurs.
Nå kan jo alle gjøre feil, det hører med til sjeldenhetene at det er systematisk, slik det var i ovenfornevnte tilfelle. Men det skjer altså sporadisk, i de beste familier, et herværende merkeverksted for et folkelig tysk merke har ved mer enn en anledning "glemt" å skifte olje, når man ble tatt med buksene nede, ja da hadde man angivelig ikke tid! Men tid til å fakturere kunden med 700 spenn pr liter pluss arbeid etc etc - det hadde man merkelig nok! En annen kunde - som nok må sies å være meget oppegående - fikk mistanke om feilfakturering - bla fordi bilen ofte sto på samme sted på parkeringa utafor som når han leverte den. Derved la han to steiner på et forhjul og et bakhjul, og når han skulle hente bilen gikk han først inn og fikk fakturaen, hvorpå han sjekket disse steinene.....gikk inn og forlangte at daglig leder skulle stå opp i rett....og viste vedkommende hvordan det var fatt. Vedkommende la seg paddeflat og rettet opp i forholdene, den skal vedkommende ha.
Det skal tilføyes at jeg for min del aldri har opplevd lignende med dette ellers uklanderlige merkeverkstedet, men det skyldes i stor grad en lang, lang og meget god kunderelasjon, der jeg opp gjennom åra fikk Rolls-Royce service der både verksmesteren og en kundemottaker satte sin ære i å passe på at det ble utført førsteklasses arbeid på min bil. Det dreier seg om å gjøre det klart hva man forventer, og se sine pappenheimere an, når man finner ... (more)