Honda er et helt greit valg, men en 1,6 liter og 1800 kilo slep betinger at du kjører med vett, gjerne også lar motoren gå et par minutter når du stopper....stikkord høye temperaturer i såvel topplokk som stempeltopper hhv turbo. Når kjølevæsken sirkulerer, fortsetter du å kjøle ned ting og tang....og et par minutter gjør mye. Du har forøvrig helt rett, Honda er driftsikre som få, det eneste drawbacket er noe dyre deler og lite kundestøtte i Norge. Jeg har selv kjørt med relativt tunge slep med bla gamle Passat B2 sugediesel, en kjempesprek motor på 1,6 liter med hele 54-55 hk. Det dreier seg om å bruke hue og ikke dra livskiten ut av motoren, ta tiden til hjelp rett og slett og ikke på død og liv skulle holde 80 opp den bratteste bakken på sørlandske. Ja, gitt det faktum at du antagelig har en slunken lommepung etter Ford-uflaksen, tenker jeg at Honda kan være en god ting for deg.
Ellers er et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert, en god investering om du som meg opplever det som en god ting å kunne eie en bil i mange år og kjøre den til typisk 4-500.000 km uten nevneverdige problemer. Jeg har fulgt den oppskriften gjennom 45 år og lært mye på veien, spesielt de første 10-20 åra, resutlatet er at jeg kun har eid en drøy håndfull biler privat, et betydelig syv-siffret antall kilometer til tross. At jeg er en nogenlunde habil garasjemekaniker hjelper jo, men med åra har jeg funnet gode samarbeidspartnere og etablert et langt og godt kundeforhold, et uavhengig, autorisert verksted med en allsidig og dyktig verkstmester hjelper godt på! Med diesel og en moderne moder er oljeskift med filterbytte - alltid filterbytte - hver 15.000 km ekstremt viktig om du vil kjøre lenger enn langt med bilen din.
Forøvrig er det en ting som lønner seg - uansett: vær ekstra bevisst på å kjøre på momentet, jeg lærte dette når jeg kjørte tungbil i ungdommen. Det å unngå å jage turtall betyr mye for motorens ve og vel, med på kjøpet får du en defensiv kjørestil, der du planlegger kjøringen hele veien helt automatisk ifht veiens beskaffenhet, du kjører rett og slett mykere. Spesielt med tungbil er dette alfa og omega, og det er ikke noe mindre viktig når du skal kjøre med slep og en relativt liten motor. Og skulle du ønske å være ekstra sikker, snakk litt med selger og spør om det ikke er mulig å foreta en felles prøvekjøring med og uten slep. Ja, du vil merke 1800 kilo, men min magefølelse sier at det kan være liv laga, jeg mener å erindre at Hondas 1,6 diesel har tilstrekkelg med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall til det kan fungere. Referansen jeg har i bakhodet er en kurve for dreiemomemt hhv effekt som funksjon av turtallet...det sier ikke alt...men det gir en god indikasjon. Og nei, du kan ... (more)