0

Bil som er dårlig på glatten

spurt 2023-05-26 19:16:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har kjøpt en Ford med Quaife grip control som er påståttt en av de beste varebilene på markedet. Jeg opplever den som farlig på glatten. Den slipper i svinger slik at hele bilen plutselig kan seile sideveis, den må saltes ut av flate parkeringsplasser der de elste biler med 2 hjulstrekk kjører som om det skulle vert sommer. Har stått fast på flaten flere ganger mens andre gamle biler med slitte dekk suser forbi. Verkstedet har skiftet gearkasse med mistanke at ikke Quaife virker. Dekkene er Michelin Artic som er påstått veldig bra. Vet du om det finnes noe glattkjøring test for bil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-05-27 16:10:22 +0100

Nå er det et par ukjente forhold her: kjører du med eller uten pigg....? Dernest: er det klonk is, gjerne med litt vann på, når bilen det aber pløtzlich går sideways for deg, kall det gjerne kystklima innover Oslofjorden, eller er det vi litt eldre tenker på som seriøst vinterføre - dvs relativt kaldt, mye snø, tørr is? For å ta det siste først: Michelin X-Ice er gode greier på isdekke, kall det gjerne kontinentale forhold, men ikke riktig like gode ved seriøse vinterforhold. Snakker vi seriøse vinterforhold, er det kun Nokian som gjelder, evnt Continental - som jo er et seriøst allround-dekk. Dernest er piggfritt best under alle forhold - unntatt denne greia med skikkelig glatt is - spesielt den med vann på topp hhv underkjølt regn. Da er gode råd rådyre om du kjører piggfritt.

Greit nok, du beskriver også forhold som kan indikere at du har ganske så feite dekk, altså brede dekk med mye flate å fordele vekta på en kanhende ikke altfor tungt lastet bil på. Legg til en dårlig designet ESP/antispiinn, så har du en høydare på vinterføre - uansett. At Ford har et fancy navn på sin ESP/antispinn, gjør den jo ikke bedre, gjør den vel? I ditt sted ville jeg vurdert å gå en dimensjon ned på dekkbredden, det er normalt sett det sprellet du kan gjøre lovlig uten evn å begynne å tukle med andre felger osv osv, dernest kan det gi en bedring å velge f.ex Nokian hhv Conti - og avhengig av om det skulle være isdekke som er problemet - piggdekk. Nå har vel din bil forhjulstrekk, det er noe oppskrytt ræl på vinterføre, ja, det er kanhende bedre enn varevogn med bakhjulstrekk og lite last, men i deet øyeblikk du får litt vekt i bilen blir bakhjulstrekkeren bedre, forhjulstrekkeren blir definitivt IKKE bedre. Og forhjulstrekk har en unik egenskap: den blir meget lett forvandlet til verdens største kjelke når du kommer i i en sving....virker det kjent...?

Jeg har selv kjørt piggfritt og forhjulstrekk med vanlig personbil noen tiår, også mens jeg ennå var i arbe' og måtte ut til alle døgnets tider, men jeg er heldig og bor et sted med noe nær perfekte forhold for piggfrie dekk. Dog - det kommer heftig med snø innimellom - derav har Nokian blitt det naturlige valget opp gjennom årene. Ellers kunne jeg etterhvert flotte meg med ny bil, attpå til med firehjulstrekk av den sorten som har trekk på alle fire hjul hele tiden, på en bil med meget god ESP/antispinn gir det svært god stabilitet, bedre fremkommelighet er en ekstra bonus som følger med på kjøpet. Problemet er egentlig at fremkommeligheten og veigrepet generelt er så godt at det til tider kamuflerer hvor glatt det egentlig er, si at du kjører opp en bakke på klonk is og må ned samme veien, min bil har dessverre ikke et sånt system som hjelper nedoverbakke....! En god ABS / ESP og lang erfaring, der man selvfølgelig kryper nedover sånne bakker, hjelper godt, men klok ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger