Du lister jo opp en hel liten gullrekke med gode grunner til å unngå en bruktbil av denne sorten. Om du kan leve med dette og ser spenningen og mulighetene for ekstra kostnader som et krydder i hverdagen, jolly fine, løp og kjøp, men avtal som et minimum en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten....da får du også dokumentasjon som kan brukes ifht evnt garantiproblematikk. Når det gjelder forsikringer, er det mye rart ute og går, det er ikke alltid "Superdekning" osv er så veldig "Super" når det kommer til stykket, det jeg ille vært opptatt av, var nok batteripakka...der blir det fort rådyrt. Men så var det edette med bilens verdi da....du får ikke uten videre en erstatning som overstiger bilens stipulerte verdi....og der har selskapets takstmann bukta og begge endene.....det som ligger i bunnen er at alternativet til enhver tid er det som lønner seg for selskapet....ikke nødvendigvis for deg. F.ex vil du finne at å skifte batterikasse etter et ublidt møte med et kumlokk, koster den neste sum av 380.000 kroner....inn og utmontering av batteripakka inkludert....den har en helt fantastisk dyr og arbeidskrevende kapsling! Kilden her er "Motor", interessant lesning spør du meg - og bilen skal ikke være veldig gammel før reparasjonen koster mer enn si rundt 60 % og utløser kondemnasjon her!
Om du kjøper en mer eller mindre "premiumbil" med noen år på veien, får du uvegerlig to ting med på kjøpet: dyre reparasjoner og tildels betydelig verdifall. Det ene er egentlig en av årsakene til det betydelige verdifallet, bruktprisen reflekteres gjennom markedets etterspørsel, dette er igjen et utslag av hva kundene forventer av den aktuelle bilen. Her er den gullrekka du nevner, et element som har stor, stor betydning.
Fordlene for deg som er i kjøpers sted, er at du kanhende får en relativt ny bil med lav kjørelengde til en hyggelig pris. Om du tar sikte på å eie den noen år, vil du kunne fordele det totale verditapet og løpende utgifter over flere år. Si at du eier bilen til den går til de evige skarphandlere, da vil du med litt flaks ha et helt greit totalbudsjett, og om bilen er tat tgodt vare på før din tid....og du fortsetter i samme sporet....ja da er det overveiende sannsynlig at du kommer ned på beina og blir fornøyd. Men der som ellers, det kommer ikke av seg sjøæl, og man bør ha et nøkternt realitisk forhold til hva man går til. Jeg tenker også at behov og kjøremønster er av stor betydning her, f.ex vil egentlig ikke dette med ladehastighet ha spesielt stor betydning om du i alt det vesentligste kan lade hjemme, dvs kjører i en begrenset radius ifht bopel. Et NB her. hjemmelading er en absolutt forutsetning for i det hele tatt ha en grei totaløkonomi med en hvilken som helst elbil.
Jeg tenker også at dette med "gammel" og treg" elektronikk" ikke nødvendigvis er en bakdel. Sett ... (more)