0

Kjøpe bil for første gang

spurt 2023-05-20 10:22:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei :) Jeg er 24 år, ferdigutdannet til sommeren, og skal flytte til Vesterålen for min første ordentlige jobb. I forbindelse med dette har jeg lyst til å kjøpe en bil som jeg kan bruke på ettermiddager og helger for å utforske området og for å kunne gå på tur. Planen er å kjøpe en bruktbil, helst fra en forhandler her på Østlandet, og kjøre bilen og tingene mine opp. Jeg er ikke sikker på hvor lenge jeg skal beholde bilen, da jeg kun har et vikariat på et år og ikke vet hva som skjer etter dette. Jeg har lyst på en sikker og trygg bil, som ikke trenger mye vedlikehold (jeg har veldig lite peiling på bil). Utseende og motorkraft/akselerasjon er ikke viktig for meg. Bilen trenger ikke være stor, da jeg er singel uten barn og ikke skal ha med meg møbler. Jeg så for meg å betale maks 100 000 kroner, men målet er selvfølgelig å bruke så lite penger som mulig totalt (vedlikehold, drivstoff, forsikring, osv.), så jeg er noe fleksibel med innkjøpspris. Jeg er blitt anbefalt firehjulstrekk og god bakkeklaring, og også å kjøpe manuell. Med tanke på avstand, tror jeg det er best med bensin eller diesel. Har dere noen tips til hva det kan være lurt å tenke på ved kjøp av bil? Er det nødvendig med firehjulstrekk? Jeg blir glad for alle tips, også anbefalinger om bilmerker/modeller eller hva man kan styre unna. Mvh en ung, snart ferdigutdanna, kvinne som ikke har peiling på bil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-05-23 16:32:14 +0100

TJa - skal du kjøre mye rundt der oppe i nord, har du lang arbeidsvei? Det er det avgjørende her. Firehjulstrekk gir deg bedre stabilitet, bedre fremkommelighet, problemet er at med begrenset budsjett sannsynligvis vil innebære et on-demand firehjulstrekk, dvs forhjulstrekk med automatisk firehjulstrekk ved hjulsponn. Enkelte biler - som Nissan Qasqhai - vil også ha en mulighet for å låse firehjulstrekket, dette er slett ikke dumt.

Jeg tenker at Nissan Qasqhai evnt Toyota RAV4 vil være et greit alternativ for deg, men gitt de premissene som foreligger, avtal NAF-test med selger FØR du evnt undertegner kjøpekontrakt, det er mye ryddigere å avtale utbedring av evnt feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet, og viser det seg at det ikke er liv laga, går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute. Ellers er dette med GODE VINTERDEKK som regel viktigere enn bakkeklaring, jeg er av den oppfanting at det er kun Nokian Hakkapellitta som duger for seriøse vinterforhold, med Continental som en god nummer to om man vil ha et greit allround-dekk. Jeg tenker også at piggdekk gir deg ekstra trygghet der oppe i nord....no pun intended.

Jeg er dieselfan, men med de bilene jeg evner, kan bensin være et minst like godt - og ikke minst tryggere valg - både Nissan og Toyota har hatt festlige problemer med dieselmotorene sine. Nå er det ikke derved sagt at man bør sky diesel for enhver pris med disse bilene, men man skal iallefall ha det i bakhodet. Diesel gir lavere drivstoff-forbruk, men trenger lengre tid på å bli varm....på godt og vondt. Du får også gjennomgående mer komfort med diesel, men prøvekjør flere biler - det er mye smaken og baken her! Manuell girkasse er forøvrig greiere på eldre biler....stikkord driftsikkerhet...! Det samme gjelder en mulig tredje kandidat: Subaru. Der ville jeg definitivt valgt bensin og en bil UTEN automatgir. Suverent firehjulstrekk, og du kan være heldig å finne en relativt ny bil for en grei pris.

En annen god kandidat er Suzuki, greit firehjulstrekk, en undervurdert bil som har et relativt høyt verdifall. Hvilket brinnger oss til det aller, allr viktigste når du har et begrenset budsjett: velg en mest mulig "ny" bil, antall år på veien sliter mer på en bil enn kjørelengde. Og - igjen - du kan grovsortere selv, evnt med hjelp fra han far eller en god venn som kan det du ikke kan, men den siste, avgjørende vurderingen, den overlater du til proffesjonelle - og NAF er det klart beste alternativet her - den eneste objektive muligheten i markedet. "Tilstandsrapporter" hhv "nylig EU-kontroll" er kjekt å ha, men sier alt og ingenting om bilens faktiske stand. Poenget for deg er å velge en bil som er i best mulig stand, verken mer eller mindre, du vil IKKE bruke dine surt erhvervede kronasjer på en sekk full av katter!

DET SOM ER ALLER, ALLER MEST KRITISK på norske bruktbiler er rust, rust og atter rust. Selv en erfaren mekaniker vil ikke kunne "sjekke" en bil godt nok der ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger