0

E10 bensin og dialog med CircleK

spurt 2023-05-16 17:33:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Min andre mail:

Nye spørsmål sendt til CirckleK......

Hei igjen. Da kommer noen oppfølgingsspørsmål jeg vil ha svar på. Fra ditt svar: "E10 er i dag standard i flere enn 15 europeiske land, og Norge er det siste landet i Norden som innfører E10." Dette vet vi, men i de fleste land så er bensinstasjonene pålagt å selge bensin som ALLE kan bruke. Dere kommer altså helt til å slutte å selge E5 bensin som ALLE motorer kan bruke og som ikke skader motorer. Du viser til at det kun er å bytte ut slanger og pakninger, hvor mye tror dere dette vil koste en forbruker.....? Vi har forhørt oss litt rundt og det er IKKE BARE slanger og pakninger som skades ved bruk av E10 og bensin med større innhold av etanol. Det er også skader på bensintanker og systemer som bensinen går gjennom og spesielt om motorene ikke regelmessig brukes. HVEM skal være ansvarlig for disse skadene fremover når dere ikke har et utvalg som kan nyttes av de som IKKE kan benytte E10 og bensin med større innhold av etanol....? Det er også en kjent sak at bensinforbruket går opp ved høyere innhold av etanol, da går vinningen opp i spinningen hvis det er redusert Co2 utslipp som er tema, er dette noe dere har oversikt over....? Når det gjelder båtmotorer så har vel CircleK også stasjoner langs kysten for de med båter, skal dere også skifte ut til E10 bensin på disse stasjonene.....? -Og det er også en kjent sak at motorer (og da særlig eldre båtmotorer som det finnes 1000-tall av) har en tendens til å fuske eller stoppe ved bruk av bensin med E10 innhold, hvem skal ta ansvaret for livsfarlige situasjoner der båter eller båtmotorer havarerer og liv eventuelt går tapt på grunn av det ikke lenger finnes valgmuligheter til å benytte bensin som disse motorene tåler....? Fra ditt svar : "For motorsykler, mopeder og båtmotorer, sjekk gjerne i instruksjonshåndboken om E10 kan brukes." Les instruksjonsbruken om E10 kan brukes, hvilket svar er det.....! Saken er at svært mange bensinmotorer IKKE KAN bruke E10 bensin og konkret hva skal disse da gjøre for å kunne bruke sine motorredskaper......? Dette er snakk om tusentall av motorer i Norge som da ikke kan benyttes dersom dere (og konkurrerende selskap) ikke lenger skal tilby bensin av en kvalitet som ikke kan nyttes. Hva er CircleK sitt svar til alle disse.....Hva skal disse gjøre for å kunne bruke sine motorer.....? Fra ditt svar: "For gressklippere, motorsager, hekktrommere og andre hagemaskiner bruk gjerne Alkylatbensin, fås kjøpt på Circle K-stasjoner." Dette er bensin som gjerne koster mange ganger så mye som vanlig bensin de har kunnet bruke tidligere. Dere legger altså de ekstra kostnadene og problemene over til forbrukerne og kundene. Vil CircleK ta noe som helst ansvar for ødelagte motorer og kostbare alternativer, eller overlater dere alt dette til kundene.....? Jeg ser frem til svar på spørsmål som vil bli avgjørende for både mitt kundeforhold (over 40 år ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-05-17 21:03:11 +0100

Koster lite å spørre Circle K og "de andre", probleme er imidlertid ikke Circle K, men det faktum at det norske folk ikke lenger har styringa med hva som skjer i eget h: om byråkratene der nede i Brussel ser "hopp", ja da hopepr og spretter regjeringen dit ditten eller datten EU direktiiv peker! Nå er det jo foaktisk sånn at det først og fremst er korrosjonsproblematikk hhv pakninger og gummislanger som ramme, dette kan man i mange tilfeller løse gjennom kompenserende tiltak. Noe kynisk sett, det er veldig mye enklere enn å få regjeringen til å snu og gjeninnføre norsk selvstyre. Sånn bortsett fra å kjøre på 98 oktan E65, som i praksis vil ha et etanolinnhold på typisk 0 til 5%, er akrylatbensin i noen tilfeller et alternativ. THansen har også et tilsetningstoff som visstnok skal avhjelpe iallefall noen av problemene, og jeg tenker med meg sjæl at man enten kan legge inn et drivstoff-filter, eller rett og slett hive på ørlite grann totaktolje. Mye avhenger av motor, forgasser eller innsprøyting osv osv os, man bør uansett gå litt i tenkeboksen før man durer i vei, det er ingen enkel, generell fasit her.

Du nevner også det som for meg fremstår som "fusking - det være seg som følge av feil blandingsforhold eller tenningsprolbematikk. Dette er også kurrant å løse gjennom å flytte tenningstidspunktet hhv endre blandingsforholdet, men igjen, det avhengerr av hva slags motor man har foran seg. Jeg leste en del om dette emnet en gang i tiden, bla hadde jeg tanker om å kjøre på hjemmebrent, vi gjerrigknarker har mange fikse ideer! I den litteratuiren jeg hadde dengang, var både 10 og 20 % helt kurrant uten å gjøre endringer, sogar 30% etanol kunne visstnok fungere uten problemer, men da snakket vi altså forgassermotorer. Slangeproblematikk hhv pakninger? Skifte til den sorten som tåler etanol, ingen stor greieegentlig. Og dette med kondens og korrosjon i tanken etc, det er da en gammel kjenning, ikke sant? Alle som har motorsykkel, alle som har veteranbiler som står stille om vinteren vil ha kjennskap til dette, igjen, en skvett totaktolje på tanken når man parkerer på høsten løser dette helt uten problemer, så kan man tappe denne olja på vårparten eller bare kjøre på den og følge litt med pluggene....verre er det ikke. Men vi snakker om LITT totaktolje, ikke en liter eller tre!

I Sverige har man i en årrekke markedsført "multifuel" motorer, det innebærer sensorer som plukker opp hvor mye etanol det er i drivstoffet og regulerer forbrenning hhv tenning deretter. Naturlig nok er Sverige langt foran Norge her, det er som du nok vet, flere tiår siden man innførte både E10 og E85, man produserte bla etanol fra skogsvffall. Egentlig en god ting, man bruker ressurser man har og slipper å importere olje. I Norrge importerer vi faktisk mesteparten av det vi forbruker av drivstoff, både bensin og diesel, olje og gass produksjonen der ute i Nordsjøen til tross....og hvolken overraskelse...norske politikere har i alle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger