0

Alle bensin biler og mc

spurt 2023-05-12 11:35:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Finnes det noe tilsetning for å ha i e 10 bensin slik at den blir mindre skadelig for motoren. E10 binder seg til fukt, kan kondensfjerner hjelpe?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-05-12 19:37:12 +0100

Fyll 98 oktan, aksepter merprisen og slipp problemer.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-05-14 15:35:25 +0100

Hei,

Finnes tilsetting stoffer man kan fylle i tanken. Se denne f.eks. https://www.thansen.no/verktoy/olje-k...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-05-14 17:50:25 +0100

updated 2023-05-14 17:51:41 +0100

Løsningsforslagene over er greie nok, spesielt "smøremiddelet" fra T-Hansen kan være verdt å se nærmere på - noe avhengig av hvor gammel bilen er og dette med innsprøyting vs forgassermotor etc - koster lite å sjekke, ikke sant? For meg fremstår det som en blanding av konsentert smøring hhv vannavstøtende godstoff, det finner du ut av ved å studere innholdsdeklarasjonen. Uansett, for kjøretøy som er i daglig bruk kan disse to tipsene være en bedre løsning enn de tankene jeg gjør meg i det etterfølgende.

Og nei, bare så det er sagt, kondensfjerner har ikke mening, noe kynisk sett, problemet med etanol på tanken....slik vi mer eller mindre ufrivillig får nå om dagen...er egentlig det samme som når vi hiver på kondensfjerner: kondensfjerner eller K-sprit som svenskene kaller det, er nettopp det: sprit.....ofte metanol.....i land der alkohol er avgiftsbelagt er man engstelig for at "noen" skal drekke dette, må vite - da bruker man metanol - mens den forgasserspriten du kjøper i Spania er reinspikka 96 - uten brekkmiddel! En alkoholiker kan lett finne på å drikke den - selv om det ikke er spesielt lurt - den er IKKE like ren som det vi kalte "rumpesprit" på norske legekontorer i hine dage! Uansett, hensikten med denne spriten er å få kondensvannet fra tanken perler seg til knøttsmå vannperler...det "binder" seg ikke egentlig til noe som helst...men det følger med gjennom drivstofftilførselen...og fordufter gjennom forgasseren og like lukt ut i eksosen på en GAMMEL bil....MED FORGASSER! Ikke helt lurt, vannet hadde som kjent en tendens til å stoppe i forgasserens flottørkammer, gjett hvorfor det var en tappeskrue her!

På moderne motorer har vi drivstoff-filter hhv innsprøytingsystemer. Dessverre stoppes ikke alltid bittesmå vannperler av drivstoff-filteret....og fortsetter til bilens innsprøytingsystem. Der er som kjent vann dårlig karma, gjett hvorfor man IKKE IKKE IKKE skal bruke "kondensfjerner" på en innsprøytingsmotor! Dette er da også grunnen til at man skal være nøye med å skifte drivstoff-filter på biler som har dette til fastsatt intervall, om filteret går tett, ja da suges ting som IKKE bør gå gjennom videre til det aller heligste, det er - igjen - dårlig karma.

Når det er sagt, i tillegg til dette med vann som følger med dit det ikke bør følge med, vil etanol tær på gummien i slanger og pakninger underveis. Forskjellen på biler som angivelig skal TÅLE E10 og biler som IKKE er spesielt lykkelige med E10, ligger primært i dette med pakningene hhv drivstoff-filteret....filter som er kontruert for å stoppe litt mindre dråper er regelen....ikke unntaket...etterhvert. I ditt sted leser jeg ordet "Volvo" i headeren, da ville jeg googlet litt evnt kontaktet Volvo Norge....om du ikke har en veldig veteran-Volvo kan det fort gå bra, Volvo har eksportert biler til hele verden i mange tiår, og bla i syd-amerika har man kjørt på alkohol leeeeenge. Det gjelder forøvrig flere biler der ute, og det er jo ikke noen stor greie å skifte pakninger og slanger hhv sette inn et ekstra drivstoff-fitler ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger