Tja, forsåvidt en velkjent problemstilling, oppgitt elektrisk rekkevidde og faktisk elektrisk rekkevidde er to vidt forskjellige ting, du får rett og slett ikke en ja takk, begge deler her: du får IKKE en elbil med kort rekkevidde, men du får en benziner med lavere forbruk enn den ellers ville hatt om du kjører bilen i vanlig hybridmodus og lar bilens styringsystem håndtere tingene selv. Nå er det flere forhold som spiller inn her, men om du vil klage, vil du oppdage at det største problemet med Mercedes i Norge, er den norske importøren, man gir rett og slett ingenting ved dørene. Om du mener det er et problem, ta et ord med din lokale NAF teststasjon og få iallefall et råd. Ja, de kan antagelig sjekke batteriet etc, om du skal kommme noen vei med en klage, må du kunne dokumentere at det faktisk foreligger et problem - en mangel - og ta det derfra. Men om du kommer noen vei? Igjen, BOS kan man helt sikkert si noe godt om også, men det er ikke den beste samarbeidspartneren. Trist, men sånn er det bare. En ting har man imildertid rett i: det er ikke unormalt at elektrisk rekkevidde er både 50% og mer under oppgitt elektrisk rekkevidde.
Når det gjelder garantien, skal det fremgå av bilens dokumenter som servicehefte og brukermanual, evnt av den opprinnelige kjøpekontrakten. Om du ikke har noe av dette eller finner ut av det, ring Møller sentralt med vognkort og evnt servicehefte foran deg og ta det derfra. Vær også ops på at det kan være feil på andre ting enn batteriet! Lykke til!