Tja, prisen du nevner ligger i samme trakten som tilsvarende biler på finn. Fordelen er at du "kjenner" bilen, jeg ville nok ikke kjøpt en bil som har såvidt mange år på veien, attpå til med forskjellige brukere, uten å avtalt en NAF-test med selger FØR evnt underksrift på kjøpekontrakten. Ryddigere for begge parter, du får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt. En ting jeg ville vært opptatt av her er denne "bagatellen" med understelslbehandling: KIA får såvidt jeg husker, en runde understellsbehandling når de kommer til Norge, men typisk intervall for etterbehandling er to - maks tre år. Det er så enkelt som at godstoffet tørker inn. Om så ikke er gjort, er det definitivt nok en god grunn til NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten, du klarer ikke å vurdere eller avdekke evnt skjult rust der ute i gårdsrommet hos selger!
En helt annen ting er at din NAF teststasjon nok også kan gi en bruktbiltakst. Jeg tenker at 45.000 spenn for en bil med småbulker her og der betinger at bilen ellers er i topp stand. Det er tross alt ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute - det skal man alltid ha i bakhodet - man bør rett og slett ikke forhaste seg og kjøpe på følelser - at karroseriet er i "bra stand" sier ingen ting om evnt godt igangkommet kritisk rust i bærende konstruksjoner eller bilens faktiske stand sett fra et mer helhetlig ståsted. Spesielt når det dreier seg om naboen og en man gjerne vil ha et godt forhold til i fremtiden, kan det være veldig lurt å ha bilens faktiske stand på det rene før man løper og kjøper! Sagt i klartekst: det er kjipt å ende opp med en sekk full av katter når naboen er selgeren!