0

Elektrisk familiebil til 5

spurt 2023-04-22 08:14:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Vi er en familie på 5 som til nå har hatt Evalia ev200, og har vert fornøyd med det meste utenom rekkevidden. Etter 8 år i den bilen er vi klar for en familiebil med lengre rekkevidde, men trenger 500l + bagasjeplass og plass til 3 barn i fra 6-12 i baksete. Budsjettet er rundt 250000-300000kr. Hva ville du anbefalt ? Brukt model S ? Andre alternativer ? Er ikke opptatt av performance men driftsikkerhet .

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-04-22 16:16:27 +0100

Brukt model S i denne prisklassen = gammel model S der det beste forlengst er tatt. Gitt det faktum at det er veldig mye som kan gå i støkker på en model S - glem ikke at det er et tungt drog som noen velger å kalle "premium" attpåtil - er dette omtrent like smart som å ta en runde russisk rulett med pistol og fullt magasin. Du kan si det sånn at det ikke er uten grunn at prisen på eldre Tesla S er som den er. Om du da ikke tilfeldigvis er utdannet bilmekaniker med spisskompetanse på Tesla er dette skikkelig hazard!

Stikk heller fingeren i jorda og se hen til Citroen E-C4, se f.eks DENNE, et VELDIG mye bedre alternativ enn en utrangert Tesla spør du meg: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Nissan Leaf evnt Hyundai Kona eller Ioniq om dere fortsatt ønsker å kjøre elektrisk. Kanhende litt mindre bagasjeplass enn de 500 literne som står på ønskelista, men jeg ville lagt vekt på mest mulig "ny" bil her, det innebærer vesentlig bedre driftsikkerhet og totaløkonomi her, og heller funnet anldre løsninger med pikk og pakk - eksemplelvis etablere streng pakke-disiplin og drasse med litt mindre når dere er ute på tur. Skal vi være ærlige, er det ikke noe problem å klare seg med en mindre bil med 5 barn heller - jentungen vår har klart seg med Toyota Prius og sogar tre barneseter i baksetet i en årrekke. Prius har vel omtrent like stor innvendig plass som de jeg nevner. En ting dere uansett bør være ops på, er dette med tillatt totalvekt: elbiler drasser på noen hundre kilo batterier fra før, ikke sant? Det gjør noe med bilens egenvekt, og tillatt nyttelast = tillatt totalvekt minus bilens egenvekt inkld fører. Ja, det finnes en drøss elbler som har litt mer bagasjeplass enn de jeg nevner, men da snakker vi gjennomgående litt dyrere biler - og hvilken overraskelse - tilatt totalvekt tilatter IKKE smokk fullt bagasjerom og full taklast så alikevel!

Taklast hhv bagasjeboks - med trykk på BAGASJEBOKS - det er en mer "firkanta" sak enn en skiboks - er en mulig løsning gitt at bilen har tillatt taklast over 0 kilo, da kan man iallefall legge de lette delene av teltet og soveposene der oppe på taket. En liten tilhenger kan også være en løsning, jeg har selv brukt begge disse løsningene i tidligere år med tre barn og feriebagasje og pikk og pakk. Men etterhvert lærer man seg å sette foten ned og si at nei, vi trenger faktisk IKKE drasse på alt vårt HabenGut i ferien!

Sånn bortsett fra de jeg jevner over, er det egentlig mye å velge mellom, men dere er selv eksperter på eget kjøremønster, eget behov. Jeg tenker at når det er eneste egentlige problemet med den bilen dere har, er begrenset rekkevidde, kunne dere kanhende like gjerne beholde den bilen dere har en stund til og heller tilpasse dere en rekkevidde som helt klart ikke er noe å rope hurra for. Selv kjører ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger