0

Import av bil

spurt 2023-04-15 10:08:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hallais Benny, Har lyst til å importere en nyere Lada 2107 fra Ukraina, men de modellene er aldri solgt i EU. En 2010-modell har eurostandard 3 blant annet, og er ikke typegodkjent. De har vel en litt annen standard i land som ikke er i EU. Er det mulig å få de registrert i Norge?

Hilsen Svein

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-04-15 11:39:00 +0100

Ja, man kan ha mange merkelige lyster, men uten en EU-typegodkjenning skal du slite litt for å komme i mål. At bilen har eurostandard ditt og datt, er å sin sak, men skal du få godkjent bilen i Norge - eller et annet EU-land - må dette og alt annet dokumnenteres hhv kunne verifiseres når du viser bilen - eksempelvis disse små godkjenningsmerkene i lyktene. Du finner den generelle fremgangsmåten HER: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop...

  • Og HER finner du spesifikt det du trenger ifht godkjenning av bruktimportert kjøretøy sånn og sånn...be advised...UKR er IKKE å anse som verken "EU" eller "EØS" her!! https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop...

I ditt sted ville jeg heller gått for en eldre bil - en bil du kan få registert som veteran. Mindre arbe', mine avgifter, og hvorfor dalle med Ukraina....når du kan se hen til Estland/Latvia/Litauen? Jeg ville nok også tenkt mer i retning av en Lada "Kopeka" eller en 1500 S, førstnevnte er en skikkelig klassiker blitt, og den opprinnelige 1500 S er mer "Lada". Elllers er jeg en stor fan av Moskwitch, en 412 er et godt kompromiss, med 1500-motoren - eksportmotoren - får du en pålitelig og grei bil. Skikkelig klassisk å se til, til og med små finner har den - karrosseriet kom egentlig tidlig på 60-tallet med 408. Du kan også se i retning av IZH bygget over samme lest, det er en "de luxe" versjon, noe mer påkostet og bedre finish, men disse er sjeldne utenfor den russiske føderasjon. Vår gode venn Jan Paulsen på Lillehammer solgte forøvrig sin 412'er for drøye 20.000 for ikke så lenge siden, en bil i god brukstand. Slike muligheter dukker opp fra tid til annen, da får du en fiks-ferdig godkjent bil på norske skilter. En ting du skal være ops på, disse bilene er på vei oppover i pris, også i øst, og Ukraina er ikke noe unntak i så måte. For min del ville jeg nok heller sett i retning av den russiske føderasjon, men det er litt mer krevende. Der finner du forøvrig også deler i søkk og kav om du vet hvor du skal lete, men det er det derre med den pågående handelskrigen - det gjør det dobbelt så krevende som tidligere.

Mitt stalltips: randstatene - Esland etc - der finner du mange gode en-eiers SSSR-biler. Og joda, du finner sikkert 2107 også, men jeg ville nok tatt den helt ut og gått for noe med litt mer russisk sjel og nerve, som de jeg nevner over - evnt en Volga M21/M23 eller M24. M24 er "faceliften" som minner mye om en amerikansk kompaktbil, den har en del deler felles med Lada, og motoren er Volgas egen 2,5 liter firesylindrede bensinmotor. Det finnes også nyere versjoner, for all del, den siste - Volga Cyber - ble som firkant-Laddisene produsert frem til 2010 - men det er det derre med sjel og nerve - for ikke å forglemme godkjenning og avgifter....gå for en veteran - betal heller litt mer for en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger