Broom er din beste venn: https://bilguiden.broom.no/bilvurderi...
Ellers er det en ting å ha i bakhodet: Mitsubishi blir understellsbehandlet når bilene kommer til Norge, om enn ikke en komplett behandling, så iallefall en vesentlig forbedring ifht fabrikkbeskyttelsen. Det som er uheldig, er at altfor mange ikke tenker over at etterbehandling etter typisk to år er tvingende nødvendig så lenge den norske vinteren ikke er avskaffet og SVV i alt det vesentligste baserer vintervedlikeholdet av norske veier på bruk av kjemikaler - de facto mye mer aggressive på en stakkars bil enn salt! Derved er det med Outlander som mange andre biler, de ruster som kjeks om de ikke blir jevnlig understellsbehandlet. Ellers er det absolutt greie biler, uten spesielle dikkedarer, men blem ikke at selv en faglært bilmekaniker ikke har en sjanse til å "sjekke" en bil godt nok der ute på tunet hos selger! Ja, du kan foreta en grov sjekk selv, ta gjerne en utskrift av en sjekkliste, men når du finner en bil du kan tenke deg å kjøpe, overlat den avgjørene sjekken til proffesjonelle! Nei, det skader ikke å "lese seg opp" på kjente feil, men du vil eksempelvis ikke kunne avdekke begynnende kritisk rust uten videre.
Det innebærer at du avtaler en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten. Det gir deg et minimmum av trygghet, og selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt. Dessuten....det er mye ryddigere for begge parter å avtale utbedring av evnt feil og mangler evnt et passende prisavslag FØR kjøpekontrakten undertegnes. Og nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en Outlander, dog ville jeg som ihuga dieselfan heller valgt en bil med 2,2 dieselmotor. Men smaken er selvfølgelig som baken, har du mye småkjøring, er den bilen du antyder et godt valg. Vær ellers ops på at du oppnår best drivstofføkonomi fra et helhetlig ståsted om du lar bilen ordne tingene selv, altså om du kjører i vanlig hybridmodus. PHEV har begrenset elektrisk rekkevidde, i det øyeblikk batteriet sier "lad meg opp" og bensinmotoren må både gi fremdrift og lade batteriet, ja da hopper forbruket markant oppover! Skal du kjøre "rent" elektrisk....hvilket du aldri vil gjøre i vinterhalvåret så alikevel....har du en praktisk rekkebidde på si et par-tre mil - maks.