Bolig i kjømda? Velg en grei, praktisk bil like godt først som sist, si Skoda Octavia eller VW Golf. Evnt Toyoa Corolla, Avensis, Prius om du vil ha japansk og relativt sett noe mindre problemer. Og siden du er inne på dette med rust....du har ikke en iskrems sjanse til å overleve 17.mai til å "sjekke" en bruktbil godt nok selv der ute på tunet hos selger. Ja, du kan grovsortere sjæl, men når du finner en grei bil, ja da avtaler du NAF-test med selger FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt. Det gir deg et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt, og som vi vet, det er mye ryddigere å avtale utbedring av feil og mangler, evnt et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten er signert enn ETTER. Dette med rust, rust og atter rust er et større problem enn noensinne, og som du har oppdaget på den harde måten, alt annet på en bil er like enkelt å skifte som legoklosser. Men oppstår det kritisk rust - da har du hatt det!
Greit nok, når du finner en grei bil og den bli din, da bør du virkelig seriøst vurdere tanken på understellsbehandling og jevnlig etterbehandling, typisk hvert andre til tredje år, det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn over tid. Gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert, kan du ha et problemfritt bilhold i mange år og ellers kjøre bilen til både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Ja, og så må du naturlig nok kjøre som folk - en smarting som tror at "aktiv kjøring" er meningen med livet, kan ødelegge en ellers god bil på en kveld. Nå regner jeg med at en ung mann som har overlevd på mc en stund, kjører med vett, så det kan fort gå greit! Men - som forsåvidt antydet innledningsvis: glem dette med "sport" og "morsomt", med et budsjett på 100.000 og kommende bolig ønsker du deg et pålitelig fremkomstmiddel med forutsigbare utgifter, ikke et mer "spennende" bilhold enn du setter pris på. Jeg er selv blant dem som har overlevd noen år med motorsykler av den hissige sorten, bla Kawasakis tresylindrede totaktere, et par varianter over temaet Widowmaker inkludert, men den smarteste beslutningen jeg noensinne har tatt, var å konvertere til bil av den kjedeligem en veldig pålitelige og rimelige sorten.
Etter 45 år med en håndfull biler - jeg kjører mine biler langt og eier dem lenge - kan jeg nå flotte meg med en Golf stasjonsvogn med dieselmotor og firehjulstrekk. Ikke verdens "beste" bil, men det er en himmla god allrounder som ligger som et frimerke på veien, stabil som et fjell i alle hastigheter opp til en toppfart som tangerer min kjære Widowmaker fra hine dage - og så meget tryggere! Og bank i bordet - til dags dato har jeg gjennom alle disse årene aldri hatt nevneverdige problemer med bilene mine - selv om jeg har kjørt dem typisk til 4-500.000 før de har gått ... (more)