Be advised, slik jeg forstår det, kommer også 98 oktan til å ende opp med inntil 5 % etanol. Merk deg, inntil, det er sagt at dette i praksis kan ende på typisk 2-3 %. Greit nok, nå er jo egentlig ikke dette med etanol i bensinen helt nytt, bla i Brasil og Mexico har dette vært i bruk i flere tiår - likeledes i Sverige. Å få en bensinmotor til å gå på "moonshine" - hjemmebrent - er ikke spesielt vanskelig, det dreier seg i første rekke om tenningsjustering hhv blandingsforhold. Her vil naturligvis mengden alkohol ha stor betydning. Jeg har et lfyskjema for oppjustering av en konvensjonell forgassermotor til å kjøres på mer eller mindre etanol-innblanding på netthinna, mener å erindre at inntil 15 % ikke krevde noen endringer i det hele tatt, mens 30 % begynte å bli litt mer krevende.
Uansett, småmotorene du nevner, vil sannsynligvis både starte og gå uten nevneverdige problemer, da snakker vi forgassermotor, både firetakt og totakt. Det er ikke der problemet stikker liksom. Problemet med etanol er at etanol vil kunne være problematisk ifht både gummi, glassfiber og plast. På en bil vil det i første rekke være gummislanger som kan gi et problem, mens du på en liten påhengsmotor med innvendig drifstofftank, enn si motorsaga der hjemme, ofte også finner en drivstofftank i plastikk! Som om ikke dette skulle være ille nok, vil også etanol ha samme egenskaper som kondensfjerner: vann blir på sett og vis opptatt, noen sier at etanol er hygroskopisk. Kanhende dette er å tøye det litt, det som skjer er uansett at kondensvannet i drivstoffet omdannes til bittebittebittesmå dråper, som igjen følger med drivstoffet videre via evnt bensinpumpe, forgasseren via dysene og inn i det aller helligste: forbrenningskammeret. Da har vi i beste fall et korrosjonsproblem, en ting er at dette er uheldig for en forgasser, kfr at vi i hine dage jevnlig brukte tappeskuren på forgasserne våre for å tappe ut vann, men det vil også være uheldig for dysene. Nå er heldigvis ikke dysene i en forgasser riktig like sårbare som dysene i et innsprøytingsystem på f.ex en bil, men på båtmotorer - innenbords eller utenbordsmotorer - har vi jo innsprytingsystemer av beste sort!
Her finner du mye godt lesestoff over temaet, rett nok knyttet til veteranbiler, men det er langt på vei de samme forholdene med småmotorer: https://www.hagerty.co.uk/press-relea...
Om det noen "kur" her? Tja, 2-3-4-5 % etanol er jo egentlig ikke allverden. Vi pælma jo ukritisk kondensfjerner på tanken på bilene våre i hine dage, ikke sant? At det er en vesensforskjell mellom 2 dl kondensfjerner på en 40-50 liters tank og E5, E10, er imidlertid sakens kjerne her! Dernest brukte vi ofte "vannfordrivere" i form av små filtre som vi koblet inn på drivstoffslangen på motorsykler og biler i hine dage, og som vi vet, et dieselfitlerer er jo egentlig på mange måter en vannfordriver - iallefall så lenge man passer på å bytte filteret til rett intervall - går det tett - blir undertrykket stort nok til å ... (more)