0

Ny bensin til andre motorer enn biler

spurt 2023-03-29 13:54:39 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg leser at vi skal få ny type bensin med mer innblandet etanol, E10. Ser også at det stort sett er biler med innsprøytning og nyere enn ca. 2005 som kan bruke denne bensinen. Hva med: - Utenbordsmotorer - Snøscootere - Plenklippere og andre småmotorer - Eldre motorsykler med forgassermotorer Ingen av geniene som sitter og bestemmer som har tenkt på dette? Eller er holdningen bare: Bruk 98 oktan, det er dyrere, det blir som enda en skatt, men det vedkommer ikke oss?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-29 15:02:48 +0200

Be advised, slik jeg forstår det, kommer også 98 oktan til å ende opp med inntil 5 % etanol. Merk deg, inntil, det er sagt at dette i praksis kan ende på typisk 2-3 %. Greit nok, nå er jo egentlig ikke dette med etanol i bensinen helt nytt, bla i Brasil og Mexico har dette vært i bruk i flere tiår - likeledes i Sverige. Å få en bensinmotor til å gå på "moonshine" - hjemmebrent - er ikke spesielt vanskelig, det dreier seg i første rekke om tenningsjustering hhv blandingsforhold. Her vil naturligvis mengden alkohol ha stor betydning. Jeg har et lfyskjema for oppjustering av en konvensjonell forgassermotor til å kjøres på mer eller mindre etanol-innblanding på netthinna, mener å erindre at inntil 15 % ikke krevde noen endringer i det hele tatt, mens 30 % begynte å bli litt mer krevende.

Uansett, småmotorene du nevner, vil sannsynligvis både starte og gå uten nevneverdige problemer, da snakker vi forgassermotor, både firetakt og totakt. Det er ikke der problemet stikker liksom. Problemet med etanol er at etanol vil kunne være problematisk ifht både gummi, glassfiber og plast. På en bil vil det i første rekke være gummislanger som kan gi et problem, mens du på en liten påhengsmotor med innvendig drifstofftank, enn si motorsaga der hjemme, ofte også finner en drivstofftank i plastikk! Som om ikke dette skulle være ille nok, vil også etanol ha samme egenskaper som kondensfjerner: vann blir på sett og vis opptatt, noen sier at etanol er hygroskopisk. Kanhende dette er å tøye det litt, det som skjer er uansett at kondensvannet i drivstoffet omdannes til bittebittebittesmå dråper, som igjen følger med drivstoffet videre via evnt bensinpumpe, forgasseren via dysene og inn i det aller helligste: forbrenningskammeret. Da har vi i beste fall et korrosjonsproblem, en ting er at dette er uheldig for en forgasser, kfr at vi i hine dage jevnlig brukte tappeskuren på forgasserne våre for å tappe ut vann, men det vil også være uheldig for dysene. Nå er heldigvis ikke dysene i en forgasser riktig like sårbare som dysene i et innsprøytingsystem på f.ex en bil, men på båtmotorer - innenbords eller utenbordsmotorer - har vi jo innsprytingsystemer av beste sort!

Her finner du mye godt lesestoff over temaet, rett nok knyttet til veteranbiler, men det er langt på vei de samme forholdene med småmotorer: https://www.hagerty.co.uk/press-relea...

Om det noen "kur" her? Tja, 2-3-4-5 % etanol er jo egentlig ikke allverden. Vi pælma jo ukritisk kondensfjerner på tanken på bilene våre i hine dage, ikke sant? At det er en vesensforskjell mellom 2 dl kondensfjerner på en 40-50 liters tank og E5, E10, er imidlertid sakens kjerne her! Dernest brukte vi ofte "vannfordrivere" i form av små filtre som vi koblet inn på drivstoffslangen på motorsykler og biler i hine dage, og som vi vet, et dieselfitlerer er jo egentlig på mange måter en vannfordriver - iallefall så lenge man passer på å bytte filteret til rett intervall - går det tett - blir undertrykket stort nok til å ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-31 18:26:47 +0200

En lille oppdatering: jeg scannet flere nettfora, bla er dette emd etanol noe som bekymrer alle som har sansen for eldre motorsykler....både bensintanken og forgasserne haren lei tendens til å korrodere...enn si ruste. Greit nok, de som kjører totakt-motorsykler er litt mer fandenivoldske enn andre: ja, japanske totaktere har ofte separat oljetank og pumpesmøring med direkte oljeinnsprøyting i sylindrene hhv veiva. Noen ganger svikter denne pumpa, den er ikke alltid enkel å reparere eller få tak i som reservedel. Atter andre er litt skeptiske til pumpa, bla de som blodtrimmer motorer som er hissige nok fra fabrikk. I begge tilfeller går de ofte over til å blande totaktolje i bensinen - på tanken. Ikke voldsomme mengder, moderne totaktolje er fremstilt for å gi tilstrekkelig smøring ved vesentlig lavere innblanding enn i hine dage. Der vi hadde 5% før....er det nok med 1 til 2 % i dag. Dette reduserer korrosjonsproblematikken i stor grad!

Nå er jo ikke dette uten videre en løsning for firetaktmotorer, iallefall ikke alle, det er så enkelt som at totaktolje uvegerlig fører til en oljefilm på tennpluggen(e), noe som igjen fører til at gnisten springer - sogar at man ikke får gnist under kompresjon. Velkjent problem fra totakternes tidsera, "kuren" dengang var å konsekvent bruke NGK tennplugger med rett varmeverdi ifht forbrenningstemperaturen. En hel liten vitenskap. Men jeg tenker at en liten kork med syntetisk totaktoljeen gang eller to i året neppe vil skade - det kan være iallefall være verdt å vurdere på enkelte motorer. Det gir seg selv at dette IKKE er tingen om det er et innsprøytingsystem eller en katalysator med i bildet, men det er det jo uansett ikke på verken veterankjøretøy eller eldre småmotorer generelt. Helt sikkert mane der ute som har erfaringer med dette, kfr at Norge er relativt seint ute med etanol i bensinen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2023-03-29 13:54:39 +0200

Sett: 1,170 ganger

Sist oppdatert: Mar 31 '23

Antall visninger