Slik jeg forstår det, vil også 98 oktan få en aldri så liten dash med etanol-tilsetning, inntil 5%. Det vil i såfall forhåpentlgvis bli merket på pumpene. Jokeren her er hvorvidt det i det helle tatt vil bli 98 oktan uten etanol tilgjengelig - våre politikere er som kjent mer katolske enn paven, hver gang EU så mye som tenker tanken på å innføre nye "klimatiltak", står våre politikere i givakt for å etterleve tiltakene! Sånn er det bare,
Skal man tro den generelle informasjonen, er skjæringspunktet 2006 hhv euro 4 for Chevrolet, iallefall Chevrolet som er levert til det europeiske markedet, sjekk HER og søk på Chevrolet: https://www.acea.auto/files/E10petrolfuel-vehiclecompatibilitylist-2021_update.pdf
Derved er det en viss sannsynlighet for at du vil kunne oppleve disse problemene: https://www.hagerty.co.uk/press-relea...
Merk deg imidlertid setningen et stykke ned i artikkelen: E5 inneholder visstnok mindre enn 5 % etanol - typisk 2-3 %. Jeg finner ingen norske referanser for dette foreløbig, men om vi ser hen til være svenske brødre sier man DETTE: https://www.vibilagare.se/bilfragan/b...
Jeg viser ellers til annet svar over samme tema ifht en kjekk kar med en litt eldre bil av samme sorten som deg. Om jeg hadde hatt en eldre bil, ville jeg nok iallefall vurdert å sette inn et drivstoff-filter. Som kjent fungerer drivstoff-filteret på en dieselmotor i stor grad også som en vannutskiller. Vann er fremdeles tyngre enn drivstoffet, ikke sant? Det som skjer når vi heller det være seg kondensfjerner eller etanol på tanken, er at vannet perler seg i bittebittebittesmå perler og blir med drivstoffet videre frem. Ja, som enkelte har lært på den harde måten, om man jevnlig kjører over skiftintervallet for dieselfiltret, vil disse vannperlene kunne suges gjennom filteret, vannperler er noe dritt, spesielt i innsprøytingsystemet og dysene, kfr bla dette med korrosjon. Men normalt sett fungerer altså et dieselfitler også som en vannutskiller. Dels fordi vannperlene uansett er tyngre enn drivstoffet, dels fordi de tross alt er store nok til å bli stoppet av filteret.....igjen....gitt at ikke filteret er fis tett og undertrykket bilr stort nok til å trekke vannet gjennom.
Om du ser for deg en dieselmotor, er filteret vanligvis utformet på en måte som nettopp ivaretar dette med å bruke tyngekraften for å bidra til å "sortere ut" vannperler. Om du er bekymret for denne greia med E10 hhv E5, her er det først og fremst gummi og korrosjon som står på lista over bekymringer, ville jeg iallefall iverksatt kompenserende tiltak. Om det fungerer, se det finner du ut etterhvert, merkelig nok har det tydeligvis ikke vært tema i nevneverdig grad foreløbig. Denne greia med en "vannutskiller" kunne vi jo kjøpe oss i bilrekvisitabutikken i hine dage, det er var et lite filter som man la inn i "serie" med slangen på lavtrykksiden av bensinpumpa. Jeg tenker at man også kan trekke dette et steg lenger og sette inn et seriøst drivstoff-filter. Dernest er det dette med drivstoff-slangene ... (more)