Om prisklassen ikke er så viktig, er det en ting som gjelder når du vektlegger komfort, driftsikkerhet og behov for å trekke stor og tung tilhenger: Toyota Landcruiser. Ingen over, ingen ved siden. Ikke egentlig dyr å eie heller - et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling inkludert, er en selvfølge uansett hvilken bil du måtte velge, og Landcruiser koster egentlig ikke avskrekkende mye på noe vis - ut over at bilene holder seg uforskammet godt i pris. Uheldig for deg som er i kjøpers sted, men det er jo en stor fordel om du noen sinne finner ut at du vil selge den igjen. Ellers kunne du kanhende gått for en pickup, med en glassfibertopp blir det bruksmessig som en varebil. Der peker Toyotas HiLux som en suveren vinner ifht pålitelighet og alt det andre, mens VW Amorok - som kanhende er mer attraktiv for deg som kjører VW fra før - har høyere komfort, mer personbilaktig, dog ikke fullt så robust som Landcruiser eller Hilux. Gitt prisleiet på Ford Explorer ville jeg ikke vært i tvil: Toyota gir deg ekstrem driftsikkerhet, ekstrem fremkommelighet i robuste biler og ikke minst, markedets beste kundestøtte når måtte ha behov for det. VW har du jo noen års erfaring med, jeg har kjørt VW mer enn 30 år selv, og joda, Møller er forsåvidt en helt OK samarbeidspartner, men man var faktisk bedre i tidligere år. For min del har jeg en grei bil som holder til jeg går over til tog på heltid, men om jeg skulle kjøpt bil i dag, ville Toyota stått høyt oppe på lista.
Ford, spesielt amerikansk Ford, er ikke dårlige biler, men blant mine f.d kolleger som fremdeles har respektable kjørelengder, har ikke Ford vært noen høydare, iallefall ikke for proffesjonelle brukere. Vanlige stasjonsvogner er a complete different matter, men når du sikter i retning Explorer går du liksom et hakk opp - til en modell som koster like mye som en grei Landcruser. Igjen - mine preferanser går mot Toyota her, men smaken er som baken, du kan jo ta deg tid til å prøvekjøre begge, ikke sant? Mhp SammyYoung ville jeg ikke engang tenkt tanken, det er en erkekonservativ konstruksjon på godt og vondt. Dernest er det et nisjemerke som definitivt ikke er helt "der" ifht kundestøtte i det norske markedet. Der er Toyota, VW og Ford en helt annen verden - i den rekkefølgen. Elles har du et vesentlig poeng mhp Discovery 4, det er en bil som ikke bare er dyr å eie, den gir uvegerlig mye problemer, både ifht bilen generelt, men også ifht den norske importøren og enkelte forhandlere. Her hvor jeg bor, er det spesielt en forhandler som utmerker seg med å vegre seg som i krampe når kundene så mye som hvisker ordet "garanti"! Ja, så vondt i maven får denne forhandleren at han sogar tar ut stevning om kundene får medhold i forbrukerorganene! Litt som Møller, BOS, Tesla, bare enda et hakk verre liksom! Verdt å ha i bakhodet, jeg er ... (more)