Mercedes E-klasse er da god sort, fremdeles en Mercedes på godt og vondt spør du meg, mest god skal vi være ærlige! En måte å redusere kostnadene på, er jo å få utført service og vedlikehold i Danmark, Tyskland eller Sverige, en god venn som har kjørt Mercedes i mange år gjør akkurat det. Ellers finnes det jo uavhengige, autoriserte verksteder som saktens kan gjøre en god jobb med E-klasse her hjemme også, uten forkleinelse for noen, den fremste grunnen til at jeg har strøket Mercedes av lista opp gjennom åra, er den norske importøren - som jo også påvirker merkeverskstedene i stor grad.
Greit nok, dette er i seg selv god grunn til å velge en nogenlunde "folkelig" versjon, altså en bil uten for meget av den sorten som kan gå i støkker og ødelegge famileøkonomien for lange tider! Jeg ville rett og slett unngått luftfjæring, selv om det er aldri så fint, gjelder fførste hovedsetning i aller høyeste grad her: det koster å være kar! Dernest ville jeg valg en bil med ikke altfor heftig motorisering, ikke altfor mye jalla-utstyr. Ikke fordi det ikke er "kjekt å ha", men fordi det beste bruktbilkjøpet er når man velger en bil i best mulig stand. Da risikerer man ikke bare å bli fornøyd, det er overveiende sannsynlig at man har et problemfritt bilhold i mange år fremover. Gitt en slik tankegang som jeg skisserer her, vil du rett og slett få en vesentlig nyere bil for samme budsjett om du skipper stor motor, luftjæring og evnt annet "premium-premium" utstyr.
Jeg ville heller prioritert en sånn ting som firehjulstrekk f.ex. Ellers skal man ikke glemme at antall år på veien sliter mer på en ellers god bil enn antall kilometer. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en taxi-kjørt Mercedes av en taxi-eier der nede i Kristansand med en halv million kilometer på telleren, denne taxikusken skifter konsekvent girkassa før salg og tar ellers veldig godt vare på bilene sine. Og noe kynisk sett: kjørelengden er bare et tall, det som betyr noe, er bilens faktiske stand - stikkord NAF-test - det er uansett obligatorisk FØR FØR FØR man undertegner kjøpekontrakten. "Tilstandsrapporter" hhv "nylig EU-kontroll er kjekt å ha, men sier egentlig ikke spesielt mye om bilens faktiske stand. NAF-test gir deg et minimum av trygghet, og selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt. Dernest er det ryddigere og enklere å avtale utbedring av feil og mangler, evnt passende prisavslag, før kjøpekontrakten er underskrevet.
Om det ryker 20 k pr hjørne om luftfjæringa sier takk for seg? Hos et BOS merkeverksted tenker jeg at du vil kunne sette krøss i taket om du skipper så billig. Om Mercedes sin luftjæring er dårliger, dyrere osv enn "de andre"? Neppe, det er jo så alikvel premium-divisjonen som har sånne greier. Joda, kjekt å ha, men om du er engstelig for eventuelle kostnader det kan dra med seg, er det ikke fullt så greit, er det vel? Finner du ut at du bare MÅ HA ... (more)