0

Dårlig deisel ødelagt 2 dyser?

spurt 2023-03-25 19:32:56 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Noe kilometer etter å ha fylt diesel ( fylte 3/4 tank) mistet motoren kraft under belastning. Bilen har fulgt alle servicer Iæog har gått ca 150 000 km. Jeg mistenke stans dyse problemer. Videre har jeg lest at dette kan skyldes «dårlig drivstoff» Bilen ble kjørt på merkeverksted uten opphold som bekrefter 2 dyser må skiftes….(40000 kr)Jeg antar at fyllestasjonen vil stille seg uforstående til dette. Jeg tenker at jeg ikke er alene om dette problemet. Er det mulig at flere har fått samme problemet etter fylling på samme stasjon ? Er det mulig å stille noen til ansvar?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-26 10:39:46 +0100

Om du ønsker respons fra evnt andre som har samme problem etter å ha fyllt på en stasjon i ditt nærområde, tenker jeg at sosiale medier - det være seg twitter, Instagram eller Tryneboka og hva de nå heter alle sammen - er et bedre alterantiv enn Broom. Det finnes kanhende en eller flere lokale "grupper" på Tryneboka - eller "Facebook" som det heter på nynorsk. Verdt et forsøk. Ellers er du egentlig inne på et vesentlig momet: om det skulle være dårlig diesel - f.ex diesel med et uvanlig høyt vanninnhold - vil det være flere som opplever problemer i større eller mindre grad. Det vil være av stor betydning for i det hele tatt å kunne stille bensinstasjonen til ansvar. Er det forresten en bensinstasjon - du vet - den derre pølsebua der man tilfeldigvis har en dieselpumpe og et par bensinpumper utenfor - eller er det en "truckers stasjon" du har fyllt på? Det siste er en "fyllestasjon" i ordets rette betydning, man har en tank - ofte over bakken - og en pumpe - ikke noe pølser eller annet dilldall - bare diesel - til proffesjonelle brukere - stort sett "truckers" - dvs trailere, i noen tilfeller også taxi-bransjen. Det er en vesensforskjell: bla fordi tungbiler normalt sett har større og noe mer effektivt dieselfilter enn det du har på en HiLux.

Om du IKKE får kontakt med flere som har samme problem, har du et problem: du må som et minimum kunne sannsynligjøre at problemet skyldes en "feil" med drivstoffet som du kan klandre "fyllestasjonen" for. Det innebærer som et minimum en analyse av det som kommer ut av tuten på den aktuelle stasjonen....gjerne også det som er på tanken din. Nå er vann det vanligste, men dieseldyr kan også forekomme, selv om både oljeselskapene og de aller, aller fleste "fyllestasjoner" har god kontroll på sånne ting. Om du ikke får stasjonen til å spille på lag med deg og evnt kontakte sin leverandør - oljeselskapet - som jo normalt sett har muligheter for å analysere drivstoffet - man har jo en egeninteresse av å rydde opp i sånne ting - ja da blir det raskt en kostbar og omfattende affære. En mulighet er selvfølgelig at verkstedet kan si noe om dette, men igjen - er det bare DIN BIL som popper opp med slike problemer - da vil man uansett legge til grunn at det er nettopp DIN BIL - din tank - ditt deselilter - som er problemet her. I ditt sted ville jeg sjekka når dieselfilteret ble skiftet sist - kan den kjente "ingen" ha glemt å skifte dieselfilteret til fastsatt intervall? Dernest: har du fyllt samme sted hele tiden? Og ikke minst: har du gått i fella og brukt kondensfjerner...? Bor du et sted der det oppstår mye kondens på tanken?

Dette med kondensfjerner har et problem ser du: du vil alltid får LITT kondens i tanken. Normalt sett løser dieselfilteret dette problemet....vannet stopper der. Men - to ting som kan medføre at vannet suges gjennom filteret: om filteret går TETT blir undertrykket så stort at vannet uansett suges gjennom filteret. Dette kan skje ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger