0

BMW 1 serie 170hk 2009 mod

spurt 2023-03-24 07:29:30 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Vi har en 1 serie BMW som det ble byttet registerkjede på i 2019 ca 100000 km på garanti, nå litt over 30000 km senere så er kjede slakt og motor går dårlig/ må byttes i følge BMW verksted. motor havari. Oljepumpa ble ikke byttet da den var bra. ? De kommenterer også at dette er et problem med denne motoren og at det trolig skyldes småkjøring. Har du noen tips erfaringer på denne problemstillingen. Vi synes dette er besynderlig på kun kjørte 30000 km ?

Mvh JB

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-24 15:55:10 +0100

I mitt verdensbilde er det sånn at en bil bare blir bedre og bedre når den bikker 300.000 kjørte kilometer :-) Slik jeg forstår det, fikk dere på et eller annet vis byttet registerkjede på en form for garanti på en da 10 år gammel bil i 2019. Det jeg savner, er hvorvidt dere har eid bilen siden den var ny, eller om dere har kjøpt en bruktbil kort tid før denne garantireparasjonen i 2019 - det kan ha betydning ifht en eventuell løsning i saken. Så - etter kun 30.000 km til - har dere nok en gang et "slakt" registerkjede" - et kjent problem hos BMW er at kamkjedet strekker seg og til slutt ryker, og da skal man ha eventyrlig flaks for å unngå dyre følgefeil. Jeg merker meg forøvrig en oljepumpe som tydeligvis har vært med fra bilen var ny....på en bil som har gått fantastiske 130.000 km er da ikke dette et problem...?

Nå sier dere ikke spesielt mye om hvilken versjon det er av motoren som sitter i bilen, men det er et kjent forhold at BMW over tid harhatt problemer med kamkjedet på flere modeller i 1, 3 hhv 5-serie samt Mmini, hyppigst på N47 diesel, men også på M657 hhv N57 diesel og bensinmotorer. Kamkjedet er lokalisert bak i motorrommet, og er ikke påtenkt å være en del som må skiftes hhv repareres i tide og utide. At dette er rettet opp etterhvert, er så sin sak, men i store trekk orekommer dette problemet på motorer produsert fra 2001 til 2015. Kall det gjerne en iboende svakhet - rett og slett en fabrikasjonsfeil .

At verkstedet antyder at dette skyldes "småkjøring" er en uriktig påstand. Dette ligger nær opp til et forsøk på bortforklaring og ansvarsfrasrivelse og er en ikke ukjent strategi som er hyppig brukt i andre sammenhenger fra andre aktører i norsk bilbransje, Bla ifht diesel partikkelfilter som kokser igjen på null komma null, med hyppgige verkstedsbesøk til følge. F.ex Subaru Norge synes å ha en huskelapp bak disken på merkeverkstedene der det står "skyld-på-småkjøring", tilsvarende har det forekommet at kunder som har kjøpt feiende flotte nye Range Rover Evoque med dieselmotor undr panseret som har fått servert plata "dere har brukt bilen feil"! En av disse kunden tok saken til forbrukerklageutvalget og fikk medhold der. Men hvilken overraskelse, forhandleren tok saken til tingretten for å vri seg unna ansvaret, og tapte så det suste! Det skal tilføyes at den aktuelle forhandleren har prøvd seg på samme viset tidligere og vunnet frem....enkelte aktører i bilbransjen har dårlige vaner...! Uten at saken kan sammenlignes direkte med den situasjonen dere har, verdt å lese, her: https://www.motor.no/aktuelt/frikjent...

Greit nok, med en bil som har såvidt mange år på veien er det springende punktet om dere har eid bilen som ny - eller om den er kjøpt som bruktbil for mindre enn 5 år ifht d.d. siden fra en proffesjonell aktør. Da har dere 5 års reklamasjonsrett, og kan hevde ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger