En pen måte å si det på er at vårt lille Norge i stadig større grad er underlagt Brussel. Og der nede i Brussel har man om mulig enda større grad av symbolpolitikk der mantraet "for miljøets skyld" brukes minst like ofte som på det kgl norske storting! Sånn er det bare, og det får vi ikke gjort noe med sånn uten videre. Det eneste vi kan gjøre er å krysse fingre og tær for at tilstrekkelig mange skal få øynene opp for dette før neste stortingsvalg. En helt annen ting er om det finnes partier som har evne og vilje til å gjøre noe med dette.
Når det gjelder dette med etanol, har det jo vært i utstrakt bruk som drivstoff over store deler av verden, se hen til Mexico, Brasil, Cuba, for ikke å forglemme Sverige. Ja, på et amerikansk forlag utga man for rundt 40 år siden en spennende bok med tittelen "Hjemmebrennerens guide for bruk av hjemmebrent for bruk til bilen"! Som avholdsmann og medlem av gjerrigknarkenes landsforbund hadde jeg noen tanker om å gå i gang med dette og kjøre min daværende Moskwitch på nettopp det: hjemmebrent. Som mange ikke vet, Moskwitch og forsåvidt Lada var langt på vei forberedt for "mulitfuel", med bla en oktanvelger på bensinpumpa. Greit nok, jeg tok til vett og konverterte til diesel isteden, men om vi ser hen til Sverige, har man hatt biler med innsprøytringsystemer som er forberedt for multifuel gjennom en årrekke. Noe stort hokus-pokus er ikke dette, bortsett fra nevnte bok hadde jeg en rekke artikler over emnet, til og med flytskjemaer for hvordan man skulle gå frem for å tilpasse bilen til forskjellige blandingsforhold med etanol.
Men, som du nok tenker på her, en ting er dette med tenningsproblematikk og forbrenningstemperatur, a complete different matter er etanolens virkning på slanger og pakninger i såvel drivstoffsystemet generelt som drivstoffinnstrpøytingen. Dernest er det forsåvidt som noen hevder, at etanol på tanken løser kondensproblematikken. Den bisetningen som mangler, er at joda, man reduserer kanhende kondensproblemene i drivstofftanken, men som vi vet, konsekvensen er at vannet blir til ørsmå perler som følger med frem til drivstoffilteret. Om det skulle oppstå for stort undertrykk i filteret, som det jo gjør om filteret blir tettere og tettere over tid, ja da suges vannperlene gjennom filteret. Det er dårlig karma for innsprøytingsystemet, og er den primære grunnen til at det ikke er spesielt smart å bruke kondensfjerner på innsprøytingsmotorer. Nå blir vi altså tvunget inn i et regime der vi bokstavelig talt kjører på kondensfjerner, dette vil som et minimum betinge at man er meget, meget nøye med å bytte drivstoffilter jevnlig.
Det derre med slanger og pakninger er verre, du har antagelig en eller flere eldre biler, gjerne hobbybiler som står i vinteropplag. Ikke bare vil tanken stå der med en salig blanding av etanol og bensin, denne blandingen vil også finnes hele veien fra tanken og like frem til forgasser(ne) evnt innsprøytingsystemet. At 5% ikke er spesielt mye, er ... (more)