0

Mine rettigheter som bileier

spurt 2023-03-22 21:16:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei benny! jeg sitter i en liten situasjon her. Jeg kjøpte meg en audi a4 2010 mod i januar 2021, den hadde som normalt litt rust i bakre hjulbuer som jeg satte bort til et verksted for å få fikset. Spol fram til dags dato så har hjulbuene begynt å ruste igjen.

Hva er mine rettigheter her? Verksted hevder at det er 1 års garanti på rustjobb og dermed ikke har noe rett på reklamasjon, men finner ikke dette skrevet ned noen plass... Hjulbuene ble pusset ned og lakkert opp 22.april 2021

Takk for svar Hilsen forvirra audi eier

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-23 14:58:50 +0100

Tusen takk for utfyllende svar!:)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-23 12:42:12 +0100

Om verkstedet bare prøver seg eller ikke kjenner premissene i forbrukerlovgivningen hhv håndverkerloven, er ikke godt å si. Uansett, "garanti" og "reklammasjonsrett" er to vidt forskjellige ting. Garanti er en tilleggsytelse som verkstedet kan gi eller ikke gi, mens reklamasjonsretten er en rettighet som er lovbestemt. Det er altså ikke noe verkstdedet kan skalte og valte med. Reklamasjonsfristen er minimum to år, mens den er fem år om resultatet av arbeidet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Her er det etter mitt skjønn overveiende sannsynlig at arbeidet er ment å vare lenger enn to år, kfr også dommen mot Bertel O. Steen i tilknytning til de famøse rustsakene. Uavhengig av om man skulle forsøke å hevde at det er "to år" som gjelder her, du har reklamasjonsrett, det du må gjøre - helst i går - er å inngi en skriftlig begrunnet klage / reklamasjon, gjerne dokumentert med bilder og kopi av kvitteringen til verkstedet. Rekommandert brev - evnt annen sporbar kommunkasjon. Slik jeg forstår det, har du vært i kontakt med verkstedet tidligere i sakens anledning, dette er antagelig muntlig kommunikasjon, denne samtalen viser du til i den skriftlige klagen: "jeg viser også til tidligere kontakt i sakens anledning sånn og sånn, der forannevnte forhold ble tatt opp etc etc...". Høflig form - alltid høflig - kort og konsist - og vis gjerne til forbrukerlovgivningen generelt.

Rettigheter og plikter finner du HER - det dreier seg om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Føler du deg fortsatt forvirret, få av gårde en skriftlig reklamasjon fortere enn svint, få gjerne hjelp av en god venn til en gjennomlesning. Så kan du evnt ta en telefon til forbrukerrådet evt NAF og be om råd for din sak konkret. Saken bør kunne løse seg gjennom en hyggelig dialog med verkstedet, men be advised, om man setter seg på bakbeina, ja da innhenter du en skriftlig uttalelse fra din lokale NAF teststasjon og tar det derfra. Gangen videre går gjennom å opprette en sak vs forbrukermyndighetene, gjennom mekling - om dette ikke fører frem nemdbehandling. Der vil du med rimelig sannsynlighet får medhold. Det kan selvfølgelig verkstedet bestride, men den tid, den sorg. Om man kverulerer for et såvidt begrenset økonomisk ansvar som dette, ja da har man massive skylapper. På samme vis vil det være lite klokt for deg å gå via rettsapparatet, men min magefølelse sier at du vil få medhold i forbrukerorganene. Problemet er at det tar tid, men du får krøsse fingre og tær for at verkstdet tar til vett når du sender ovenfornevnte reklamasjon. Det ville jeg gjort...om jeg hadde jeg gjort....ingen er tjent med å gjøre dårlig arbe' og få misfornøyde kunder. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger