0

Hva er miljøvennlig? El-bil eller Fossil-bil?

spurt 2023-03-22 12:41:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Jeg savner en utredning hvorvidt det er miljøvennlig med El-bil kontra fossilbil.

Leser at Mercedes lager en dieselmotor som bruker så lite at de kan kjøre 500.000 km med den før de griser like mye som produksjonen av et elbil-batteri.

Jeg kjører ca 8000 km i året. For ikke å overdrive, så kan vi ta et eksempel med at vi da halverer de 500.000 til 250.000 km, så kan jeg allikevel kjøre i 31 år før jeg griser like mye som produksjonen av elbil-batteriet. Og er det sant det Mercedes sier, så kan jeg kjøre i 62 år.

Hvorfor blir det fokusert så mye på Elbil? Det viktige er vel at hver og en ser på den kjøringen de har og velger bil ut i fra det. Har ikke tro på at et eldre ektepar som kjører 5000 km i året er miljøvennlig når de kjøper elbil, men det er det de blir fortalt.

Blir litt sjokkert at de må skrote elbiler som er 6 år pga rust i batterikassen osv. Hvor er miljøhensynet her?

Jeg mener at det er den totale miljøbelastningen som teller. Ikke her oppe i hvor det egentlig ikke er noe problem med ren luft utenom i de store byene.

Vet at du har en såpass betydelig jobb at noen vil høre på deg. Tar du den utfordringen å undersøke hva som egentlig er det mest miljøvennlige?

Har selv en 2000 modell VW Caravelle T4 som nå har gått 180.000 km. Håper den holder i 23 år til. :-)

mvh Willy Elders, Halden

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-23 08:29:50 +0100

Hvis man sørger for at kraftproduksjonen er forurensningsfri, må det være at trikkene er mer miljøvennlige, og drivstoffkjøretøyene slipper ut mye avgass. 2048

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-22 16:14:19 +0100

Hvilken relevans har egentlig en slik rapport for deg? Jeg tenker at det må være dine preferanser, ditt kjøremønster, dine behov som bør tillegges størst vekt. I den store sammenhengen er norske politikeres visjoner om å bli verdensmestere på klima helt på trynet, det innebærer absurde kostnader, samtidig er det en kjennsgjerning at en nasjon med drøye 5 millioner innbyggere og et allerede lavt reellt miljøavtrykk gjennom relativt lite fastlandsindustri og nær 100% vannrkaft, for ikke å snakke om store skogsarealer - som norske politikere som den eneste nasjon i EØS-området har valgt å utelate fra klimaregnskapet - ikke har utslipp av betydning. Ja, om vi så stenger ned hele landet og går på sjøen med noe tungt rundt halsen alle sammen, vil det ikke engang merkes! Se på tallene for totale utslipp og pro capita i USA....Kina....der nede i EU....og få hakeslepp. Ikke bare av de massive utslippstallene disse nasjonene står for, men når du sammenligner med norske utslipp - ja da innser du rimelig kjapt at norske politikere har mistet tallfølelsen fullstendig og er på ville veier.

Nå har man rett nok våknet opp både ifht "elektrifseringen" av nordsjøen og Melkøya, men det gjenstår å se om det kun er valgflesk og at man er pån' igjen etter valget. Dernest er det jo dette med havvind....det er nok et luftslott som innebærer massive kostnader....i størrelsesorden 2 til 3000 milliarder ved full utbygging...og det norske folk skal selvfølgelig få lov til å dekke inn kostnadene ved en "strømstøtte" til investorene som er tenkt å eie denne infrastrukturen....det blir som sagt fryktelig dyrt....og strømprisen alene er ikke nok til å dekke inn kostnadene! Men denne galskapen er "nødvendig" for å dekke inn vyene om "elektrifiseringen" av Norge og derav følgende økt forbruk! Helt fantastisk, ikke sant? Rådyr symbolpolitikk, det er nesten så man skulle tro "noen" var ute etter å tappe oljefondet og landet med for ressurser!

Poenget i denne sammenhengen? Vel, som du er inne på, elbiler er ikke riktig så "klimavennlige" som fanklubben og politikerne forsøker å vri det til. Dette kan man utrede i det vide og det brede, men til syvende og sist innebærer alt forbruk utslipp. Når rundt halvparten av verdens elektriske kraft - som jo brukes til både produksjon og å "fylle tanken" på disse elbilene - kan henføres til kullkraft - gir det seg selv at overgangen til elbiler ikke løser noe som helst. Tvert om, elbilene viderefører de problemene som følger med vår alles kjære bilen. Se bare hen til Oslogryta: når flere og flere over tid har valgt bort kollektivtransport til fordel for å frakte seg sjæl og dokumentmappa til og fra jobb med elbil, ofte parallellt med landets beste jernbanetilbud,. da viser det galskapen til fulle! Jeg sjekket senest rushtrafikken på Tom-Toms netttjeneste dags dato, det var massive køer i både Oslo, Bergen og Stavanger. Med "massive" mener jeg virkelig lange, stillestående køer som vedvarer over timer - ikke noe som går over etter en halvtime. Min tese er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger