0

Bøter for å kjøre for sakte

spurt 2023-03-22 08:16:25 +0100

anonym bruker

Anonym

Hallo! Det har vært flere artikler for bilister har fått tilsnakk av politiet eller bøter for å kjøre for mye under fartsgrensen. Begrunnelsen er at det kan være trafikkfarlig. Jeg kjører en del med henger mellom Oslo og Larvik. Her er fartsgrensen stort sett 100, eller 110 km. Kjører jeg med henger med bremser er maxhastighet 80 km. Kjører jeg med henger uten bremser er maxhastighet 60 km. Altså en maxhastighet opptil 50 km under fartsgrensen på veien. Pr definisjon er dette dermed ikke trafikkfarlig. Hvor er logikken?

Jeg er ikke på jakt etter å senke fartsgrensene, men at regelverket bør endres.

Et tilsvarende forhold er mopeder som kun kan gå i 45 km. Disse kan også kjøre på vei med 80 km. Dette har vel mange oss opplevet mange ganger at skaper trafikkfarlige situasjoner.

Her kan det være behov for å tenke litt nytt, etter mine begreper. Tar du ballen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-22 12:26:51 +0100

Det er ingen enkle løsninger på dette, om du har kjørt en del utenfor Norges grenser, vil du se at det er vesentlig færre traktorer og mopeder langs landeveien der nede i EU. Dernest har man ofte en bred veiskulder som løser problemene på en langt mer fleksibel måte enn det som er mulig i det norske veinettet. Og nettopp der ligger mye av problemet: norske veier står i en særklasse, det er ikke for ingenting at vi ligger på andre plass i den gjeve lista over land som har den laveste gjennomsnittshastigheten på offentlig vei i Europa! Om jeg husker rett....fantastiske 62,9 km/t! Hvorfor det er sånn, kan man saktens undres over, men norsk veistandard har vært et diskusjonstema i offentlige fora meget, meget lenge.

Balbuaen ved jevne mellomrom der borte i Østfold sier mye om mentaliteten i det norske politiske miljøet: første gang en krøttersti av en "Europavei" ble oppgradert, bygde entreprenøren like godt ut veien i samme bredde som på svensk side. Kostnaden var tilnærmet den samme, maskinene er så og så store, om man bygger en vei med 4 meters bredde eller 6 meter, er ett fett når grunnerhvervet så alikevel er gjort. Samferdselsdepartementet fikk altså en fullverdig vei som kunne ta unna traffikkmengden på en sikker måte i noe lenger tid enn den prosjekterte, smalere veien. Men hva gjorde daværende samferdselsminister Navarsete? Jooooo....hun hylte og bar seg og forlangte at entreprenøren måtte grave opp de ekstra meterne umiddelbart, vi måtte ikke "flotte oss" med å bygge for brede veier i Norge! Etter mye støy og frem og tilbake - skikkelg "effektivt" med komiteer og møter opp og i mente - ble det et kompromiss: det ble malt en kantstripe et par meter inn på hver side av veien - derved fikk Navarse sin variant over Europas smaleste Europasvei og Østfold fikk en "svensk" veiskulder. Ikke lite bare det!

Som vi vet, trafikken økte voldsomt på nettopp denne veistrekningen i årene som fulgte. Neste runde ble naturlig nok nok en veiutbygging - til motorvei klasse A hhv B. Som sedvanlig for oljenasjonen Norge måtte prosjektet selvfølgelig bompengefinansieres...! Uansett, veien ble bygd....men allerede første vinteren ble det tæleskader av en annen verden! Årsak: veien var fundamentert for grunnt! Helt fantastisk, "noen" sov i timen og la til grunn en standard der "frostfri dybde ble definert som noe i retning av 40 cm til en meter eller deromkring! For å "spare" ble veien utilstrekkelig fundamentert, vips, så måtte veien graves opp og bygges på ny - i allefall store deler av den - og gjett hvem som fikk regninga! Og som vi vet, dette er ikke den eneste veien i Norge som er utsatt for telehiv! Her hvor jeg bor, er det riksveistrekninger som er "fundamentert" ned til maks 10 cm! Det øvre jordlaget ble skrapet vekk ned til sand og morene grunn - et tynt lag veimasse lagt på - asfaltert - vips - så har man en vei! Ellers er jo norge heldig stillt, vi har mye fjell, ingenting er enklere ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2023-03-22 08:16:25 +0100

Sett: 50 ganger

Sist oppdatert: Mar 22 '23

Relaterte spørsmål

Antall visninger